Muistan jostain (ehkä Jorma Kallenaution ja Aaro Söderlundin Ylellä esitetystä Assyrian suurvallan vaiheita -radio-ohjelmasta) kuulleeni, että jossain itäisen…

Kysytty

Hei!
Muistan jostain (ehkä Jorma Kallenaution ja Aaro Söderlundin Ylellä esitetystä Assyrian suurvallan vaiheita -radio-ohjelmasta) kuulleeni, että jossain itäisen Välimeren alueella (luultavasti Bysantissa) lakkautettiin lääkäreiden koulutus (mahdollisesti uskonnollisista syistä) keskiajalla muutamaksi vuodeksi, joskin se todettiin äkkiä virheeksi. Mistä voisin löytää tietoa tästä muinaisesta yliopistouudistuksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ylen Elävän arkiston haastattelusta (Arabisivistys oli satoja vuosia länsimaiden edellä), jossa Jorma Kallenautio ja professori Heikki Palva keskustelevat mm. lääketieteestä ei ainakaan tällaista tietoa löytynyt. Haastattelu on katsottavissa alla olevasta linkistä:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/09/08/arabisivistys-oli-satoja-vuosia…

Eälvästä arkistosta löytyy myös useita ohjelmia Muinaisen Assyrian suurvallan vaiheita -otsikon alta:

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/11/14/muinaisen-assyrian-suurvallan-v…

Valitettavasti emme löytäneet muualtakaan tietoa kysymästäsi lääkäreiden koulutuksen tilapäisestä lakkauttamisesta.

1 ääntä

Kommentit

Kyse lienee Ateenan pakanallisena pidetyn akatemian alasajosta ennen Justinianuksen ruttoa (500-luvulla jälkeen ajanlaskumme alun). Löytynee palkitusta sarjasta Euroopan kulttuurin juurilla Vähässä-Aasiassa.