Lapsille historiaa keskiajasta eteenpäin. Kuninkaantien historiaa. Tavoitteena on tehdä näytelmä esim. historiallisesta tapahtumasta tai sadusta 10-12v. kanssa

Kysytty

Lapsille historiaa keskiajasta eteenpäin. Kuninkaantien historiaa. Tavoitteena on tehdä näytelmä esim. historiallisesta tapahtumasta tai sadusta 10-12v. kanssa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen historiaa lapsille löytyy esim. seuraavista
kirjoista:
Hanste, Tuulikki: Tarua ja totta: Suomen historian
lukemisto (WSOY)
Aikamatka Suomen historiaan (WSOY)
ja keskiajasta kertova Hetemaa: Suomen keskiaika.

Jos on intoa ja aikaa perehtyä löytyy Maijaliisa Dieckmannilta Porvoon historiasta kertovia lasten kirjoja: Keisari ratsastaa kaupunkiin
Kolme hopeasormusta
Hopeasormuksen taika.

Kuninkaantiestä löytyy lukuisia kirjoja, tässä muutama
esimerkki:
Gardberg C J: Kuninkaantie (Otava)
Kuninkaantieltä kerrottua: matkailijoiden kuvauksia 1700-luvulta (SKS), kirjat ovat aikuisille tarkoitettuja.

Kuninkaantiestä löytyy runsaasti materiaalia, lisää aineistoa voi etsiä esimerkiksi HelMet-aineistohausta käyttämällä sanahakua ja kirjoittamalla hakukenttään Kuninkaantie. Hakua voi rajata esimerkiksi aineistolajin (kirja) mukaan.

Sadun muodossa olevaa historiaa löytyy Topeliuksen: Lukemisia lapsille 1-2 kirjoista ja 1942-50 Helsingistä
Irmelin Sandman Liliuksen kirjasta Muukalaiskadun satuja.

Lauri Simonsuuren kirjoista Myytillisiä Tarinoita ja Kotiseudun tarinoita saattaa löytyä myös mielenkiintoisia
kertomuksia.