Muistahan Rajajoen rautatie/kävelysillan, jonka toisella puolella oli Neuvostoliitto. Muistelen kuuulleeni, että Talvisodan puhjetessa sillan yli hyökkäsi…

Kysytty

Muistahan Rajajoen rautatie/kävelysillan, jonka toisella puolella oli Neuvostoliitto. Muistelen kuuulleeni, että Talvisodan puhjetessa sillan yli hyökkäsi venäläisiä sotilaita. Siltaa vartioiva mies soitti esimieheelleen, että venäläiset hyökkää tästä yli. Muistatko sotilaan nimen tai arvon, kellonajan tai sanat?
Olisi kiinnostavaa kuulla kuka vartiomies oli ja miten hän hälytti apua.

Vastaus

Vastattu

"Muutamia minuutteja ennen seitsemää saapui rajakersantti Lauri Kuittu vartiopaikalleen Rajajoen sillalle. -- Sillalle tultuaan Kuittu ihmetteli, ettei toinen vartiomies Hätönen ollutkaan siellä. No, hän hoitaisi tehtäviä siihen saakka yksin. Samassa Kuittu vilkaisi Neuvostoliiton puoleiseen päähän siltaa: Sinne oli tullut toistakymmentä venäläistä sotilasta ja upseeri, joka marssi keskelle Rajajoen siltaa kelloaan katsellen. Kuittu huomasi kuinka sotilaat kohottelivat kivääreitään ja tunsi olevansa maalitauluna. -- Sitten Kuittu huomasi punaupseerin menevän miestensä luo ja sanovan näille jotakin. Tämän jälkeen jotkut sotilaista amnpuivat ilmaan laukauksia. Aivan kuin varoitukseksi."

"Nyt Kuittua vietiin. Salamannopeasti hän syöksyi vartiokopin taakse ja juuri silloin alkoi kiivas ammunta. -- Kyllä, sota oli nyt alkanut. Sen Kuittu tajusi. Hänen olisi pitänyt suorittaa hälytys kopissa olevalla puhelimella, mutta vihollisen luodit iskivät jo sen läpi. Kello oli tasan 7.00. Nyt yhtyi vielä tykistökin valonäytelmään. Oli päästävä Rajajoen asemalle omien luo. Tänne ei voinut enää jäädä hetkeksikään. Hän lähti juoksemaan rautatien suuntaan ja pääsi viemäriojaan viholliselta näkymättömiin. Sitä pitkin hän sitten lähti ryömimään asemaa kohti..."

Rajajoen sillalla vartiotehtävissä ollut rajakersantti Lauri Kuittu ei saanut tilaisuutta hälytyksen tekoon. Rajajoelta yhteyden Terijoen komppaniaan otti joku muu, mahdollisesti kersantti Rautiainen. Tutkimissani lähteissä ei lyhyeksi jääneessä puhelinkeskustelussa käytettyjä sanoja toistettu. "Miehet saivat yhteyden Terijoen komppaniaansa. Hengästynyt ääni ilmoitti sinnekin tulevan kranaatteja, ja samalla puhelu katkesi." (Aarni Krohn, 30.11.1939 : Talvisodan ensimmäiset tunnit)

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Minulla on hallussani Lauri Kuitun omakätinen kirje isälleni. Hän kertoo yksityiskohtaisesti tapahtumat Rajajoen sillalla, seikkailut metsässä, poikkeamiset kotonaan, ujuttautumisen venäläisten topparoikkaan , joutumisensa vangiksi ja kokemuksensa sotavankeudessa. Isäni oli tuoreeltaan pyytänut Laurilta kertomusta hänen palattua vankien vaihdossa Suomeen.

Tuollaiset aarteet pitäisi saada julkaistuksi, ettei ne ajan myötä painu unohduksiin. Digitalisoida ja julkaista. Varmaan joku taho olisi kiinnostunut. (yle, kansallisarkisto, sotahistorioitsijat jne.?)

Hei Matti. Lauri Kuittu oli isoisäni ja olisin todella kiinnostunut näkemään kyseisen kirjeen ja jopa mahdollisesti saamaan kopion siitä. Laurin neljästä lapsesta on kaksi vielä elossa, hänen vanhin tyttärensä on äitini joka löysi tämän kirjoituksesi. Toivoisin mahdollista yhteydenottoa Matilta tai hänet tuntevilta joka voisi yhdistää meidät. Sähköpostini on juki.perttula(tähän miukumauku)gmail piste com.