Muistaako joku, saa paljastaa! Sadun nimi hukassa! Lasten kirjakerho ja oletettavasti 80-luvun alku. Satu sijoittuu jonnekin Israelin tyyppiseen maahan, köyhä…

Kysytty

Muistaako joku, saa paljastaa! Sadun nimi hukassa! Lasten kirjakerho ja oletettavasti 80-luvun alku. Satu sijoittuu jonnekin Israelin tyyppiseen maahan, köyhä perhe jossa äiti, isä ja poika, elävät polttopuiden kantamisella. Apunaan muutama aasi, joista yksi, pojalle rakkain on vanhin ja raihnain. Muut aasit halveksuvat tätä koska se ei jaksa enää samalla tavalla ahertaa. Lopulta Isä lähettää pojan lähimpään kylään, viemään aasin lopetettavaksi jotta vanhasta aasista saadaan nahkurilta edes vähän rahaa. Poika vastustaa, pitkittää lähtöä mutta lopulta on suostuttava vaikka aasi on hänelle hyvin, hyvin rakas. Poika ei pysty siihen vaan keksii monta juttua, kylällä käyminen oli pienenä lapsena kuunneltaessa hyvinkin jännä. Loppu oli hyvin surullinen, itkin aina, mutta en muista tarinan päättymistä. Monta vuotta olen tätä sadun nimeä etsinyt, tuloksetta. Osaatteko auttaa? Nyt juuri tätä satua taas tarvittais!
Kiitos jo etukäteen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on Pikku Aasi, Lasten oman kirjakerhon kuukauden kirja nro 84 vuodelta 1981 (ISBN 951-9134-75-1).

Kirjan kuvitus ja tarina ovat peräisin Disney-yhtiön vuonna 1978 julkaisemasta 26-minuuttisesta animaatiosta The Small One, joka puolestaan perustuu Charles Tazewellin samannimiseen lastenkirjaan vuodelta 1947. Jouluisin televisiosta lähetettävässä Samu Sirkan joulutervehdys -ohjelmassa on mukana katkelma animaatiosta. Tazewellin alkuperäisteosta ei ole julkaistu suomeksi.

Pikku Aasi -animaatio IMDB:ssä: http://www.imdb.com/title/tt0078281/
Lasten oman kirjakerhon kirjat Sammonlaari.net-sivustolla: http://sammonlaari.net/satukirjat2.htm