Otsikko
Montako tekijää puolialkuluvulla voi korkeintaan olla? Kun alkuluvun tekijät ovat ykkönen ja luku itse, niin onko niin, että puolialkuluvulla on ykkösen ja…

Kysytty

Montako tekijää puolialkuluvulla voi korkeintaan olla? Kun alkuluvun tekijät ovat ykkönen ja luku itse, niin onko niin, että puolialkuluvulla on ykkösen ja luvun itsensä lisäksi korkeintaan kaksi muuta tekijää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Lu­vun te­ki­jöi­tä ovat lu­vut, joil­la ky­sei­nen luku on ja­ol­li­nen."

"Alku­luku on lu­kua 1 suu­rem­pi luon­nol­li­nen luku, joka on ja­ol­li­nen ai­no­as­taan lu­vul­la 1 ja it­sel­lään. Kym­me­nen ensimmäistä alku­lu­kua ovat: 2, 3, 5, 7, 11, 13,17, 19, 22 ja 23."

Linkki OpenOnedu.fi

"Puolialkuluku tarkoittaa lukuteoriassa sellaista yhdistettyä lukua, joka on täsmälleen kahden alkuluvun tulo eli pq, missä p ja q ovat alkulukuja (samoja tai eri lukuja). Puolialkulukuja ovat esimerkiksi 9=3x3 ja 301=7x43 Suurien puolialkulukujen tekijöihin jako on hyvin työlästä" Linkki Wikipedia

"Puolialkuluku on yhdistetty luku, joka voidaan esittää tulona kahdesta alkuluvusta. Esimerkiksi luku 6 on puolialkuluku, sillä se voidaan esittää tulona 2x 3. Mitään yksinkertaista alkutekijjöihinjakoalgoritmia ei ole olemassa. Vaikeimpia alkutekijöihin jaettavia lukuja ovat suuret puolialkuluvut, sillä kahden tarpeeksi suuren alkuluvun metsästäminen voi kestää kauan."  Linkki Rosama, Veera: Aritmeettinen derivaatta

Äkkiseltään näyttäisi, että puolialkuluvulla on aina vain neljä tekijää. Tulkinta on kenties kuitenkin väärä. Asiaa kannattaa kuitenkin kysyä asiantuntijoilta esim. Itä-Suomen yliopiston matematiikan koulutusohjelman henkilökunnalta. Linkki sivulla