Otsikko
Moikka. Luin lapsena(90-luvulla) kirjastossa sarjakuvaa, joka kertoi helsinkiläisestä pojasta. Poika löysi jonkinlaisen saaren, missä oli muita lapsia…

Kysytty

Moikka.

Luin lapsena(90-luvulla) kirjastossa sarjakuvaa, joka kertoi helsinkiläisestä pojasta. Poika löysi jonkinlaisen saaren, missä oli muita lapsia rakentelemassa jotain linnaketta. Saattoi olla niin, että vähän kahnasivat jonkun toisen lapsiporukan kanssa.
Samassa kirjassa oli kakkososana saman poppoon reissu jonnekin Lappiin. Kävivät muistaakseni pilkillä ainakin. Muistan, että ahmaa varten rakensivat ruokavaraston vähän korkeammalle.

Mieleen jäi muutama piirros Hakaniemestä. Olivat hienoja :)

Oma poika alkaa olla sen ikäinen, että tuon sarjiksen lukeminen voisi kiinnostaa. Ja mielelläni itsekin palauttelisin mieleeni kuvan tarinan. Ongelmana on vaan se, etten muista sarjiksen nimeä :/ Osaisitteko auttaa etsinnässä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukemasi kirja on Martti Sirolan Apassit. Tämä sarjakuvakirja ilmestyi jo vuonna 1974, mutta siitä on otettu useampia uusia painoksia.

Kirjassa seikkailee helsinkiläinen Tatu-niminen poika, joka kuumana kesäpäivänä löytää aarrekartan avulla saareen, jossa jo on joukko muita lapsia. Saareen rakennetaan mm. leiriä. Tatu viettää saaressa kesäänsä, ja jonkilainen kahakkakin syntyy.

Kirjasta on ilmestynyt myös osat Apassit, Erämaaseikkailu ja Apassit, Rautaparta. Erämaaseikkailussa seikkaillaan Lapissa.

Kirjan kansikuvan näet alla olevasta linkistä:

https://www.google.fi/search?q=apassit+sirola&rls=com.microsoft:fi-FI&s…

Kirjat saa lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/?formids=target&suite=def&reser…