Kirja Jätti Janhusesta, joka söi tiilikattoja

Kysytty

Lapsena luin kirjan Jätti Janhusesta, joka söi tiilikattoja. Olin kovin onnellinen, kun meidän talossa oli peltikatto. Vuosi oli noin 1974-75. En ole mistään löytänyt Janhusta enää enkä muista, kuka on kirjan kirjoittanut.

Vastaus

Vastattu

Jätti Janhunen -kuvakirjan kirjoittaja ja piirtäjä on Olle Snismarck. Kirja on ilmestynyt Pellefantti-sarjassa ja sen on kustantanut Kustannus Oy Williams 1970-luvulla. Kirjan tiedot löytyivät Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta (https://lastenkirjainstituutti.fi/)

https://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?PBFORMTYPE=01002&TITLEID=55724&PROFILESET=SNK2&DATABASE=6&DEPARTMENT=0&SORT=3&MAX=50&FMX=&FILETYPE=HTML&LOCATIONID=10,1,9

Tässä vielä tiivistelmä kirjan sisällöstä:

Jättiläinen nimeltään Janhunen asuu nimettömässä maassa, jossa parhainta herkkua sen mielestä ovat talojen tiilikatot. Ihmisiä harmittaa, koska sadesäällä ilman suojaavaa kattoa he vilustuvat. Maahan saapuu prinssi Pekka von Pesonen, joka oveluudellaan johdattaa jätti Janhusen Pohjoisnavalle, jossa tämä ryhtyykin syömään jäätä.