Otsikko
MOIKKA KIRJA NIMELTÄ FIUDE SANOO ETTÄ AKATEEMISESSA OLISI MYYTY AUTOJA 1960-L LOPULLA PITÄÄKÖ TÄMÄ PAIKKANSA

Kysytty

MOIKKA KIRJA NIMELTÄ FIUDE SANOO ETTÄ AKATEEMISESSA OLISI MYYTY AUTOJA 1960-L LOPULLA PITÄÄKÖ TÄMÄ PAIKKANSA

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin Sanomat kirjoitti 25.11.1985 autokauppojen katoamisesta kantakaupungista. Lähiöt ja ympäristökunnat imivät tuolloin autokauppaa pois keskustasta. Artikkelissa todettiin: "Vielä 1960-70 -lukujen vaihteessa molemmilla Esplanadeilla oli yhteensä puolen kymmentä autokauppaa ja jopa Rautatientorin ympäristössä oli pari autoliikettä. Kaikki siihen aikaan kaupan olleet automerkit löysi kävelymatkan päästä Kaivokadun ja Mannerheimintien risteyksestä. Espalta nykyisen Marimekon kohdalta sai kupla-Volkkareita ja Akateemisen kirjakaupan tiloissa myytiin Fordeja. Skodan sai Kansallisteatterin vierestä ja naapurissa oli Hankkijan talosta muuttanut Nikolajeffin autokauppa."