Mitkä varaukset maksavat? Ja paljonko ne maksavat? Maksavatko: - J.K. Rowling: Harry Potterin luoja: elämänkerta ? - Harry Potter - viisasten kivi tai…

3.2.2010

Mitkä varaukset maksavat? Ja paljonko ne maksavat? Maksavatko:
- J.K. Rowling: Harry Potterin luoja: elämänkerta ?
- Harry Potter - viisasten kivi tai salaisuuksien kammio ?

4.2.2010
4.2.2010

HelMet-kirjastojen eli Espoon, Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupunginkirjaston lasten- ja nuortenosaston aineistosta ei peritä varausmaksuja. ”Harry Potter ja viisasten kivi” ja ”Harry Potter ja salaisuuksien kammio” ovat selvästi lastenaineistoa, joten niiden varaaminen on ilmaista. Sean Smithin teosta ”J. K. Rowling: Harry Potterin luoja: elämäkerta” on HelMet-kirjastoissa sekä lasten että aikuisten osastolla. Tällöin periaatteena on, että varausmaksua ei peritä, koska asiakas ei voi valita, sattuuko hänelle tulemaan lasten vai aikuisten osastolle sijoitettu kirjan kappale.

Aikuisten aineistosta sen sijaan peritään varausmaksu, joka on tällä hetkellä 50 senttiä kirjaa, levyä tai muuta aineistoyksikkö kohti. Maksu peritään varausta noudettaessa.

Varauksen voi tehdä Internetissä osoitteesta http://www.helmet.fi, jolloin tarvitset kirjastokortin numeron ja nelinumeroisen PIN-koodin. Voit myös kirjastossa käydessäsi tai sinne soittaessasi pyytää henkilökuntaa tekemään sinulle varauksen. Tällöin tarvitset kirjastokorttia.

Varauksia käsitellään HelMet-kirjastojen käyttösäännöissä, jotka löytyvät osoitteesta http://www.helmet.fi/search~S9*fin/k klikkaamalla kohtaa ”Käyttösäännöt”. Käyttösääntöihin on tosin tulossa maaliskuussa 2010 muutoksia, joten sen jälkeen kannattaa tarkistaa käyttösääntöjen varausmaksua käsittelevät kohdat uudelleen.

Kirjaston järjestelmän kautta tehtävien varausten lisäksi on mahdollista tehdä ns. suullinen varaus eli soittaa kirjastoon ja pyytää laittamaan itselleen syrjään hyllyssä oleva teos. Se on ilmaista, jos haet kirjan siitä kirjastosta, jossa se on hyllyssä. Silloin kirja täytyy yleensä hakea muutaman päivän sisällä.