Otsikko
Mitkä suomalaiset puolueet ovat porvaripuolueita ja miksi joskus kuulee sanottavan, että Keskusta ei sellainen ole?

Kysytty

Mitkä suomalaiset puolueet ovat porvaripuolueita ja miksi joskus kuulee sanottavan, että Keskusta ei sellainen ole?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan (https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/) porvari tarkoittaa oikeisto- tai keskustapuolueen jäsentä tai kannattajaa, ei-sosialistia (Sanalla on myös merkitys työväenluokkaan kuulumaton, usein varakas henkilö. Historiallisesti sana tarkoittaa myös saamansa oikeuden perusteella kauppaa tai käsityöammattia harjoittanutta kaupunkilaista).

Kielitoimiston sanakirjan mukaan porvaripuolue on porvarillinen puolue, ja puolueet voidaan jakaa porvari- ja vasemmistopuolueisiin.

Tämän jaon mukaan porvaripuolueita olisivat kaikki muut eduskuntapuolueet paitsi Suomen Sosialidemokraattinen Puolue ja Vasemmistoliitto.

Toisaalta puolueet ja poliittiset ryhmittymät voidaan jakaa muullakin tavoin, esim. oikeistoon, keskustaan ja vasemmistoon.