Otsikko
Luetaanko vihreät Suomessa vasemmistoon, keskustaan vai oikeistoon?

Kysytty

Luetaanko vihreät Suomessa vasemmistoon, keskustaan vai oikeistoon?

Vastaus

Vastattu

Vihreitä ei ole aivan helppoa sijoittaa perinteiselle vasemmisto-oikeisto-akselille. Kun puolueen aktiiveilta sen alkuaikoina tiedusteltiin vihreiden suhteesta poliittisiin aatteisiin, juuri kukaan ei halunnut sijoittaa vihreitä sen enempää vasemmistoon kuin oikeistoonkaan; muutama sijoitti vihreät keskustaan.

Aiheesta paljon kirjoittanut puolueen entinen kansanedustaja Osmo Soininvaara on määritellyt vihreät porvarilliseksi vasemmistopuolueeksi. Porvarillisella Soininvaara tarkoittaa sitä, ettei puolue nojaa toiminnassaan ammattiyhdistysliikkeeseen, ei käytä itsetarkoituksellisesti vasemmistolaisittain leimautunutta terminologiaa sekä tavoittelee kannattajakuntaansa myös koulutettua keskiluokkaa. Soininvaaran mukaan hyvä esimerkki luonteeltaan porvarillisesta keinovalikoimasta on ympäristöverojen kaltaisten markkinahenkisten ohjauskeinojen käyttö. Myös progressiivinen verotus oli aikanaan porvarillinen tapa säädellä tuloeroja. Tähän perinteeseen kuuluu hyvinvointivaltio ilman holhousta.

Vasemmistolaisuus puolestaan tarkoittaa sitä, että vihreät ovat aina olleet korostetusti sosiaalisen tasa-arvon puolella. Vihreiden jäsenet ja kannattajat asettavat selkeästi yleisen edun yksityisen edelle.

Soininvaara huomauttaa, että oikeistoon tai vasemmistoon kuuluminen määräytyy paljolti talouspoliittisten kantojen mukaan. Vihreät asettavat markkinatalouden kapitalismin edelle. Markkinatalouden puolustaminen kapitalismia vastaan erottaa vihreät poliittisesta oikeistosta, mutta hämmästyttävän usein käytännön tasolla myös poliittisesta vasemmistosta.

Lähteet ja kirjallisuutta:
Sari Aalto, Vaihtoehtopuolue : vihreän liikkeen tie puolueeksi
Osmo Soininvaara, Vihreä politiikka
Osmo Soininvaara, Vihreät ja talous : oikealla, vasemmalla vai edellä?