Mitkä ovat ruotsinkieliset vanhat kuukausien nimet? Tiedän, että esim heinäkuu on ollut hömånad. Muistelen että moni muukin kuukausi olisi ollut aivankuin…

Kysytty

Mitkä ovat ruotsinkieliset vanhat kuukausien nimet? Tiedän, että esim heinäkuu on ollut hömånad. Muistelen että moni muukin kuukausi olisi ollut aivankuin suora käännös suomen kielisestä nimestä. Kiitos avusta jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhat ruotsalaiset kuukausien nimet olivat torsmånad (tammikuu), göjemånad (helmikuu), vårmånad tai ugglemånad (maaliskuu), gräsmånad (huhtikuu), blomstermånad (toukokuu), sommarmånad tai midsommarmånad (kesäkuu), hömånad (heinäkuu), skördemånad tai rötmånad (elokuu), höstmånad (syyskuu), slaktmånad (lokakuu), vintermånad (marraskuu) ja julmånad tai kristmånad (joulukuu).

Lähde: http://www.månad.nu/