Mitkä ovat olleet kirjastoissa suosituimpia yläkoulu- ja lukioikäisille suunnattuja nuorten tietokirjoja viime vuosina?

Kysytty

Mitkä ovat olleet kirjastoissa suosituimpia yläkoulu- ja lukioikäisille suunnattuja nuorten tietokirjoja viime vuosina?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen lainatuimmista kirjoista ei ole koottuna valtakunnallisia tilastoja. Useat kirjastot julkaisevat sivuillaan joko vuosittaisia tai tietyn aikavälin listauksia lainatuimmista ja varatuimmista teoksista. Niissä ei useimmiten ole eritelty lasten- ja nuorten tietokirjallisuutta.

Kirjastoaineiston jaottelu kohderyhmän mukaan perustuu teosten sisällönkuvailuun ja myös niiden sijoitteluun kirjastossa. Yleensä kirjastoissa aineisto on jaoteltu aikuisten, nuorten aikuisten, nuorten tai lasten aineistoihin. Usein puhutaan osastoista, jotka sitten voivat sijaita fyysisesti kirjastossa eri hyllyalueilla. Yläkoulu- ja lukioikäisille suunnattu nuorten tietokirjallisuus sijoitetaan siis pääsääntöisesti nuorten- tai nuorten aikuisten -osastoille. Mutta aikuisten tai lasten tietokirjallisuuteen sijoitettua aineistoa käyttävät toki myös yläkoulu- ja lukioikäiset.

Hämeenlinnan seudun kirjastojen tilastodatasta saamme haettua lainatuimmat tietokirjat, jotka on sijoitettu nuorten- tai nuorten aikuisten -osastoille. Tilastossa ei ole mukana e-kirjojen lainoja. Tässä 25 lainatuinta vuonna 2018:

  • Minecraft salaisuudet : 100 nerokasta vinkkiä, 2015
  • Kangas, Sinimaaria, Keppareiden kyydissä : keppihevosharrastuksen ABC, 2016
  • Lipkowitz, Daniel: Mahtavat ideat, 2015
  • Kearney, Kirsten, Minecraft® : rakenna omia seikkailuja, 2017
  • Suuri Minecraft -opas, 2015
  • Milton, Stephanie, Minecraft : taisteluopas, 2015
  • Minecraft : mahtavat rakennelmat, 2016
  • Milton, Stephanie, Minecraft : aloittelijan opas, 2014
  • Guinness world records 2018, 2017
  • Milton, Stephanie, Minecraft : aloittelijan opas, 2015
  • Miller, Megan, Minecraft : mestarirakentaja, 2017
  • Rowling, J.K., Ihmeotukset ja niiden olinpaikat : alkuperäinen elokuvakäsikirjoitu, 2017
  • Manninen, Kirsti, Suomen lasten Suomi, 2016
  • Guinness world records 2015, 2014
  • Couper, Heather, Avaruus : koululaisen ensyklopedia, 2017
  • Cassidy, Cathy, Onnenkeksi, 2017
  • Kearney, Kirsten, Minecraft® : rakenna uskomattomia maailmoja, 2015
  • Kokkonen, Kiti, Tanhupallon askartelukirja, 2018
  • Frith, Alex, 100 asiaa avaruudesta, 2017
  • Minecraft : suuri pelikirja, 2016
  • Milton, Stephanie, Minecraft : opaskirja tutkimusretkille, 2017
  • Ransford, Sandy, Heppatytön käsikirja, 2014
  • Jelley, Craig, Minecraft : keskiaikainen linnoitus : kaavat rakentamiseen, 2016
  • Ollila, Emma, Emman lumoavat letit , 2018
  • Farwell, Nick, Minecraft : punakiviopas, 2015