Otsikko
Mitkä ovat ne maat, jotka eivät ole NATO:n jäseniä mutta joista voisi tulla sen jäseniä? Voisiko esimerkiksi Australiasta tai Uudesta-Seelannista tulla, kun…

Kysytty

Mitkä ovat ne maat, jotka eivät ole NATO:n jäseniä mutta joista voisi tulla sen jäseniä? Voisiko esimerkiksi Australiasta tai Uudesta-Seelannista tulla, kun nehän eivät sijaitse Pohjois-Atlantin tuntumassa? NATO:n nimihän on suomeksi Pohjois-Atlantin liitto.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nato on poliittinen liitto siinä missä kaikki muutkin kansainväliset liitot ja tällainen liitto ottaa jäseniä poliittisen harkinnan perusteella. Nato on muodollisesti "Pohjois-Atlantin" liitto, mutta koska sen jäsenyys on annettu jo sellaisille aika kaukana Pohjois-Atlantilta sijaitseville valtioille kuten Turkki, Kreikka, Bulgaria ja Albania, mitään periaatteellista estettä tuskin olisi vielä kaukaisempien jäsenmaitten mukaantulolle. Käytännössä tällainen ratkaisu edellyttäisi sitä, että Yhdysvallat haluaa esimerkiksi Australian liittyvän. Naton sääntöjen mukaan kaikkien jäsenmaitten tulisi ehdotusta kannattaa tai pidättyä äänestyksestä. Koska Nato kuitenkin on ns. "atlanttinen" organisaatio, on hyvin epätodennäköistä, että Australian tai Uuden-Seelannin kaltaisen valtion jäsenyys olisi kenenkään mielestä tärkeätä. Australian kanssa Yhdysvalloilla on joka tapauksessa kiinteä sotilaspoliittinen yhteistyö, joten Nato-jäsenyys tuskin toisi mitään lisäetua. Uuden-Seelannin puolustusvoimat koostuvat vain noin 10 000 sotilaasta ja reserviläisestä, joten se ei olisi sotilaallisesti erityisen merkittävä lisä Naton voimassa. Vain hiukan Uutta-Seelantia suuremman Suomen armeijalla on 12 000 ammattisotilasta, 22 000 varusmiespalveluksessa olevaa vuosittain ja 900 000 reserviläistä.

Nykyisten Naton jäsenmaisen naapureista järjestön ulkopuolella pysytelleitä maita ovat Sveitsi, Itävalta, Ruotsi, Suomi ja Irlanti. Myöskään useimmat entisen Jugoslavian alueen valtiot eivät ole ainakaan vielä Naton jäseniä.

Heikki Poroila