Otsikko
Miksi Espanja ei liittynyt Natoon silloin, kun se perustettiin?

Kysytty

Miksi Espanja ei liittynyt Natoon silloin, kun se perustettiin?

Vastaus

Vastattu

Kun NATO perustettiin, Espanjaa ei yksinkertaisesti haluttu mukaan: useimmat puolustusliiton perustajajäsenistä olivat Espanjan jäsenyyttä vastaan.

Sodanjälkeisessä maailmassa kansainvälinen mielipide oli enenevässä määrin maata hallinneen "viimeisen länsimaisen diktaattorin" kenraali Francon vastainen. Liittoutuneet pitivät Francon Espanjaa lähes vihollisenaan. Sodan jälkeen ne tuomitsivat Francon hallituksen fasistisena ja vaativat demokratian palauttamista maahan.

Ranska aloitti länsiliittoutuneiden antifrancolaisen kampanjan sulkemalla rajansa maaliskussa 1946. YK:n yleiskokous hyväksyi joulukuussa päätöslauselman, jossa kehotettiin kaikkia jäsenmaita vetämään suurlähetystönsä pois Madridista. Espanja suljettiin myös kaikkien niiden järjestelmien ulkopuolelle, joita oli rakennettu auttamaan Länsi-Eurooppaa jaloilleen sodan jälkeen.

Suurvaltojen välille puhjennut kylmä sota vaimensi Espanjaan kohdistunutta arvostelua, ja vuonna 1953 Yhdysvallat solmi Espanjan kanssa sopimuksen taloudellisesta ja sotilaallisesta avusta ja sai oikeuden perustaa sotilastukikohtia Espanjan alueelle. Yhdistyneiden kansakuntien jäseneksi Espanja hyväksyttiin vuonna 1955.

Kiistellyn päätöksen Espanjan liittymisestä NATO:n jäseneksi teki Leopoldo Calvo Sotelon johtama hallitus lokakuussa 1981. Sosialistien voitettua seuraavana vuonna järjestetyt vaalit jäsenyyshakemus päätettiin jättää odottamaan myöhemmin toimitettavan kansanäänestyksen tulosta. Vuoden 1986 alussa toteutui Espanjan EEC-jäsenyys, ja samana vuonna vihdoin viimein aikaan saadussa kansanäänestyksessä 52% espanjalaisista asettui kannattamaan maansa NATO-jäsenyyttä. Tämäkään tulos ei vielä vienyt Espanjaa oikopäätä puolustusliitton täysjäseneksi: kymmenen vuoden ajan Espanjan osallistumista NATO:n toimintaan säänneltiin erilaisin erityisjärjestelyin, ja maan lopullinen liittyminen NATO:n sotilaalliseen yhteistyöhön sai odottaa parlamentin hyväksyntää marraskuuhun 1996 saakka.

Lähteet:
Risto Kari, Historian ABD : kaikkien aikojen valtiot. 1
Juan Lalaguna, Matkaopas historiaan : Espanja
Fernando Rodrigo, Spain and NATO's enlargement | NATO Acad. Forum: Conferences.