Mitkä ovat Kaari Utrion tärkeimmät teokset?

Kysytty

Mitkä ovat Kaari Utrion tärkeimmät teokset?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaari Utrio on paitsi historiallisten romaanien kirjoittaja, myös tietokirjailija. Kummaltakohan suunnalta mahdat asiaa lähestyä?
Tietokirjailijana hän on käsitellyt erityisesti naisen sekä lapsen ja perheen historiaa, esim. Eevan tyttäret (1984), Kalevan tyttäret : Suomen naisen tarina (1986),Familia: eurooppalaisen perheen historia 1-6 (1995-1997) tai Bella donna: kaunis nainen kautta aikojen (2001).
Utriosta kerrotaan mm. kirjoissa Kotimaisia naistenviihteen taitajia (1999), Tarkka: Suomalaisia nykykirjailijoita (2000), Sain roolin johon en mahdu (1989). Näissä mainitaan esim. teokset Pirita, Karjalan tytär ja Aatelisneito, porvaristyttö sekä Sunneva -kirjat alkutuotannosta. Uuden vaiheen tuotannossa aloitti Isabella, myös Vendela ja erityisesti Vaskilintu mainitaan. Lukijasta itsestään tietenkin riippuu, mitä pitää hänen laajasta tuotannostaan tärkeimpinä. Utriota on pidetty suomalaisen historiallisen romaanin lajiperinteen muuttajana.
Lisätietoja esim. http://www.amanita.fi/ tai http://www.tammi.net/asp/empty.asp?P=1290&A=closeall&C=12470