Mitkä ovat Edith Södergranin tärkeimmät teokset, ja mitkä niistä ovat voittaneet palkintoja?

Kysytty

Mitkä ovat Edith Södergranin tärkeimmät teokset, ja mitkä niistä ovat voittaneet palkintoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edith Södergranin tuotanto jäi vain muutamaan teokseen ja hän joutui luomaan tuon lyhyenkin elämäntyönsä vaikeissa oloissa. Tuberkuloosi ja kurjuuteen asti taipunut köyhyys rajasivat hänen fyysisen maailmansa ahtaaksi. Mutta sitäkin leiskuvampi oli sitten hänen sisäinen elämänsä.

Kirjallisuushistoriat rakastavat kirjailijoiden sekä yksittäisten teosten vertailua ja arvottamista keskenään. Esimerkiksi Otavan kirjallisuustieto nimeää toisinaan kirjailijoiden pääteoksia, välitöitä tai kehnoimpia opuksia. Edith Södergranin kohdalla mikään selailemani suomalaisen kirjallisuuden historiikki ei kuitenkaan määrittele yhtä teosta toista tärkeämmäksi. Pikemminkin hänen tuotantoaan kokonaisuudessaan kuvataan erittäin johdonmukaiseksi ja lujatekoiseksi.

Kirjallisuushistoriallisesta näkökulmasta koko Södergranin runoudella on tärkeä merkitys. Hänen säkeissään saapuivat Suomeen – ja koko Skandinaviaankin – ensimmäiset merkit modernistisesta vallankumouksesta, joka oli tapahtumassa eurooppalaisessa runoudessa. Jos jonkinlaisen merkkipaalun haluaa mainita, voisi sellainen siis olla Södergranin vuonna 1916 julkaistu esikoiskokoelma Dikter (Runoja).

Kirjallisuuspalkintoja runoilija ei ehtinyt saada. Aikalaiset eivät täysin ymmärtäneet Södergranin esikoisteoksen merkitystä, eikä suuri yleisö lainkaan innostunut hänen ilmaisutavastaan. Jälkipolvet hänet nostivat maineeseen ja kunniaan.

Kirjallisuushistorioita ja hakuteoksia:
Kirstinä, Leena: Kirjallisuutemme lyhyt historia. Tammi, 2000.
Laitinen, Kai: Suomen kirjallisuuden historia. Otava, 1997.
Suomen kirjallisuus. 5: Joel Lehtosesta Antti Hyryyn. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1965.
Suomen kirjallisuushistoria. 2: Järkiuskosta vaistojen kapinaan. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999.
Otavan kirjallisuustieto. Otava, 1990.

Edith Södergran kansallisbiografiassa:
http://artikkelihaku.kansallisbiografia.fi/artikkeli/4814/