Onko Edgar Rice Burroughsin Pellucidar-sarjaa koskaan käännetty kokonaisuudessaan suomeksi? Mistä kirjoja voisi saada?

Kysytty

onko edgar rice burroughsin pellucidar-sarjaa koskaan käännetty kokonaisuudessaan suomeksi ja jos on, onko mitään tietoa mistä kirjoja voisi saada. niitä on ilmeisesti julkaistu 7 kirjaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Kuten kysymyksessäsi mainitsetkin, Edgar Rice Burroughsin Pellucidar-sarjan kuuluu seitsemän kirjaa, joista vain neljä on käännetty suomeksi. Kaksi ensimmäistä kirjaa suomensi Seppo Ilmari (toiselta nimeltään T. A. Engström) joka menehtyi onnettomuudessa vuonna 1982. Kolmannen Pellucidar-kirjan (Kuninkaan poika, suom. 1983) suomennoksen viimeisteli Ilmarin poika ja neljännestä osasta (Tarzan maan uumenissa, suom. 1976) vastaa kääntäjä Jaakko V. Tapio. (Pellucidar – Wikipedia)

Vaski-kirjastojen kokoelmista näitä käännöksiä löytyy muutamia ja niistä on mahdollista tehdä varaus verkkokirjaston kautta tai paikan päällä. Alla linkit suoraan kirjoihin:

Maan uumenissa | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Ikuisen päivän maa | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Kuninkaan poika | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Tarzan maan uumenissa | Vaski-kirjastot | Vaski-kirjastot (finna.fi)

Pellucidar-sarjan suomennoksia on myös mahdollista ostaa käytettyinä esimerkiksi seuraavilta sivustoilta:

Antikvariaatti.net - keräilyihmisten kohtaamispaikka

Antikvaari - kirjakauppa verkossa

Kaikkia seitsemää kirjaa ei kuitenkaan ole saatavilla suomeksi ja kirjasarjan iän huomioon ottaen on äärimmäisen epätodennäköistä, että käännöksiä enää tehtäisiin.