Mitkä on nuortenkirjallisuuden tyypillisiä piirteitä? Tyypillisiä aiheita? Tapahtumapaikkoja ja- aikoja? Juoni rakenne? Tyypillisiä päähenkilön ongelmia?

Kysytty

Mitkä on nuortenkirjallisuuden tyypillisiä piirteitä?
Tyypillisiä aiheita?
Tapahtumapaikkoja ja- aikoja?
Juoni rakenne?
Tyypillisiä päähenkilön ongelmia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nuortenkirjallisuus, kuten muukin kirjallisuus, on muuttunut kovasti aikojen kuluessa, ja toisaalta tiettynä aikanakin on julkaistu monenlaista nuortenkirjallisuutta. Nuortenkirjallisuuden sisällä on myös monenlaisia genrejä, joissa tyypillisyydet vaihtelevat.

Kaisa Rättyä kirjoittaa teoksessa Nuori kirjan peilissä : nuortenromaani 2000-luvun taitteessa / Päivi Heikkilä-Halttunen ja Kaisu Rättyä (toim.) (2003), että nuortenromaania määrittävät identiteetin muutoksen kuvaaminen ja nuoret päähenkilöt (s. 9).

Hyviä lähteitä aiheesta ovat Nuori kirjan peilissä -kirjan lisäksi vaikkapa nämä: Pieni suuri maailma / toimittaneet Liisi Huhtala ... [et al.] (2003) ja Luovuuden lähteillä : lasten- ja nuortenkirjailijat kertovat / toim. Päivi Heikkilä-Halttunen (2010)

Nuorten kirjallisuutta esittelevään Sivupiiri-sivustoon kannattaa myös tutustua:

http://www.sivupiiri.fi/tietoa