Mitkä kivet ovat onnenkiviä näille horoskoopeille; oinas, leijona, neitsyt, skorpiooni? Ja onko muita kiviä, jotka merkitsevät jotain näille horoskoopeille?

Kysytty

Hei! Mitkä kivet ovat onnenkiviä näille horoskoopeille; oinas, leijona, neitsyt, skorpiooni? Ja onko muita kiviä, jotka merkitsevät jotain näille horoskoopeille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen ei voi antaa tosiasioihin perustuvaa vastausta. Horoskooppimerkkeihin tai onnenkiviin uskovalle tarjotaan monenlaisia kaupallisia vastauksia, mutta ne eivät perustu tieteelliseen tietoon vaan siihen, ettei vastausta voi vääräksikään todistaa eli uskomiseen.

Esimerkiksi Energiakeskus-niminen yrittäjä kertoo nettisiuvillaan, että horoskooppimerkki oinaan onnenkiviä ovat "timantti, jaspis, karneoli, punainen graniitti, punainen kalsiitti, tuliopaali, punainen akaatti, verikivi (heliotrooppi), granaatti, rubiini". Kulkurin Hopeapuoti -niminen yrittäjä tarjoaa vähän lyhyempää luetteloa: "Timantti, Rubiini, Granaatti, Jaspis, Karneoli".

Näin iso pääasiassa punaisten mineraalien valikoima riittänee useimmille, koska siinä on sekä kalliita että tavallisia mineraaleja. Yrittäjät ei kuitenkaan kerro, miksi juuri nämä kivet tuottaisivat juuri oinaille jotain erityistä onnea tai mihin tällainen onnea tuova ominaisuus voisi perustua.

Astrologia (horoskooppimerkit) ja onnenkivet ovat molemmat uskonvaraisia asioita, joten väittämiä näiden mahdollisista yhteyksistä voi kuka tahansa esittää vapaasti. Alalla toimii paljon yrittäjiä, joiden näkemykset eivät välttämättä ole samoja.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto
(Skorpioni, jolle yllä mainittu Energiakeskus ilmoittaa onnenkiviksi "opaali, obsidiaani, granaatti, karneoli, jaspis, sitriini, malakiitti, sugiliitti, kunziitti". Aika hyvin arvattu, pidän malakiitista ja obsidiaanista, mutta mielimineraalini olisi ollut lapis latsuli)