Mitkä kirjat voisivat olla sellaisia, joissa käsitellään perheitä, joissa on erityislapsia.

Kysytty

Mitkä kirjat voisivat olla sellaisia, joissa käsitellään perheitä, joissa on erityislapsia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä erikoiskirjastojen kokoamia viitteitä. Ne ovat Kehitysvammaliiton kirjaston, Lastensuojeluliiton kirjaston sekä Keskuspuiston ammattiopiston kirjaston kokoamat. Voi ottaa myös näihin kirjastoihin yhteyttä suoraan saadaksesi lisätietoja, yhteystiedot löydät mm. Vastaajakirjastot-listastamme.

Auringonsäteitä pilvien takaa : kasvoja kehitysvammaisuudelle
Helsinki : Kehitysvammatuki 57 ry., 2001. - 32 s. : kuv. ; 30 cm
-vammaisten lasten vanhempien kertomuksia

Elämän vuoristoradalla / Lohjan vanhempainryhmä
Lohja : Tekijät, 2008. - 66 s. : kuv. ; 21 cm
- vanhempien kertomuksia vammaisista lapsistaan
Myös sähköisenä, linkki:
http://www.lohja.fi/Liitetiedostot/perusturva/elämän%20vuoristoradalla%…

Fournier, Jean-Louis
Isi, mihin mennään?
Helsinki : Kustannusosakeyhtiö Siltala, 2009. - 128 s. ; 21 cm
ISBN 978-952-234-017-7
- kaunokirjallinen teos, isän kertomus vaikeavammaisista lapsistaan

Hakkarainen, Ritva
"Rakas lapsi" - liikuntavammainen lapsi kertoo elämästään : Liikuntavammaisten lasten perheiden tuki- ja verkostoprojekti, Perhetoiminnan osaprojekti
Lahti : Invalidiliiton Sopeutumisvelmennuskeskus, 2000. - 29 [5] s. : kuviot ; 25 cm
ISBN 952-9615-67-1
(Invalidiliiton julkaisuja, ISSN 1457-2540 ; R.6.)

Huhtanen, Kristiina
Kun huoli herää : varhainen puuttuminen koulussa
Jyväskylä : PS-kustannus, 2007. - 258 s. : kuviot ; 21 cm
ISBN 978-952-451-171-1

Hyvän elämän palapeli [Verkkojulkaisu] : työkirja perheen palvelusuunnittelun tueksi
Helsinki : Kehitysvammaliitto ja Jaatinen, vammaisperheiden monitoimikeskus, 2014. - 42 s.
ISBN 978-951-580-588-1
Linkki: http://verneri.net/yleis/sites/default/files/dokumentit/pdf/hyvan_elama…

Istanmäki, Sisko
Sisarteni elämät
Helsinki : Kustannusosakeyhtiö Tammi, 2004. - 175 s. ; 22 cm
ISBN 951-31-3072-X

Kaukola, Jukka
Pelataan niillä korteilla, jotka on jaettu : tutkimus miehen kasvusta vammaisen lapsen isyyteen / Jukka Kaukola, Esa Nyman
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto, 2000. - 94 s. ; 24 cm
ISBN 952-9777-31-0

Kulmala, Marianne
Saku, spesiaali lapsi
Turku : Aivoliitto ry, 2014. - 105 s. : kuv. ; 26 cm
ISBN 978-952-93-3026-3
Asiasanat: SELKOKIRJALLISUUS; SELKOKIRJAT; ASPERGER; VAMMAISET LAPSET; VANHEMMUUS; TARINAT

Lapsellamme on down / Sanna Välkkilä (toim.)
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto, 2009. - 66 s. ; kuv.
ISBN 978-952-9777-58-7
Linkki:
http://www.kvtl.fi/media/Julkaisut/Oppaat/1267695440lapsellamme_on_down…
- myös painettu Kevali-kokoelmassa

Lapsi kuulolla : opas kuulovammaisen lapsen opettajille ja kasvattajille / Paula Määttä, Eeva Lehto, Marja Hasan [et al.] (toim.)
Jyväskylä : PS-kustannus, 2005. - 192 s. : kuv. ; 21 cm
ISBN 952-451-129-0

Lasten erityishuolto ja -opetus Suomessa / Markku Jahnukainen (toim.)
13. uud. painos, Helsinki : Lastensuojelun keskusliitto ja Vastapaino, 2012. - 404 s. : kuviot, taul. ; 21 cm
ISBN 978-951-768-392-0

Lasten- ja nuorisopsykiatria / Irma Moilanen, Eila Räsänen, Tuula Tamminen [et al.] (toim.)
3. uud. p., Helsinki : Duodecim, 2004. - 477 s. : kuviot, taul. ; 26 cm
ISBN 951-656-128-4

Mattus, Marjo-Riitta
Luopuminen : Linnean matka laitokseen
Jyväskylä : PS-kustannus, 2000. - 164 s. : kuv. ; 21 cm
ISBN 952-451-019-7
- vaikeasti kehitysvammaisen lapsen äidin kertomus

Melamies, Nina
"Kumpikaan meistä ei pärjää yksin" : sisaruksena perheessä, jossa on vammainen lapsi
Yläne : Kuntoutus- ja kehittämiskeskus Huvitus, 2002. - 40 s. : kuv. ; 25 cm
ISBN 952-5082-24-5

Mäkelä, Leena
Pojat : kotiäidin sotaromaani
[Heinämaa] : Kustannus Ellak, 2008. - 160 s. : kuv. ; 24 cm
ISBN 978-952-92-3464-6
Asiasanat: VANHEMMUUS; ÄIDIT; PERHE; VAMMAISET LAPSET; DYSFASIA; AUTISMI; KUNTOUTUS; OPETUS; TAPAUSSELOSTEET

Määttä, Paula
Tavallisen erityinen lapsi : yhdessä tekemisen toimintamalleja / Paula Määttä, Anja Rantala
Jyväskylä : PS-kustannus, 2010. - 259 s. : kuviot, taul. ; 21 cm
ISBN 978-952-451-442-2

Niskanen, Mika
Toimivatko palvelut? : liikuntavammaisten lasten perheiden kokemuksia, toiveita ja tarpeita kodin ulkopuolelta saatujen palvelujen suhteen
Lahti : Invalidiliiton Sopeutumisvelmennuskeskus, 2000. - 40 s. : taul. ; 25 cm
ISBN 952-9615-61-2
(Invalidiliiton julkaisuja, ISSN 1457-2540 ; R.3.)

Niskanen, Mika
Perhetoimintaprojektin pohja : vammaisuuteen, lapsuuteen, perheeseen, viranomaisyhteistyöhön ja niiden tukemiseen liittyvää kirjallisuutta
Lahti : Invalidiliiton Sopeutumisvelmennuskeskus, 2001. - 63 s. ; 25 cm
ISBN 952-9615-71-X
(Invalidiliiton julkaisuja, ISSN 1457-8298 ; M.2.)

Ojala, Terhi
Päivänsäteitä ja menninkäisiä : lapsen kasvun tukeminen perhepäivähoidossa / Terhi Ojala, Heli Viinikainen
Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 2000. - 105 s. : kuviot, taul. ; 30 cm
ISBN 951-39-0747-3
(Jyväskylän yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen julkaisu, ISSN 1456-8705 ; 12)
- kirjassa käsitellään eri tavoin vammaisten lasten kasvun tukemista perhepäivähoidossa

Perttula, Katariina
Palveluohjauksen vaihtoehdot : Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten ja nuorten ja heidän perheidensä palveluohjauskokeilun arviointitutkimus
Helsinki : Stakes, 2003. - [12], 98 s. ; 30 cm
ISBN 951-33-1547-9
(FinSoc arviointiraportteja, ISSN 1458-1833 ; 2/2003)

Pontiggia, Giuseppe
Kahdesti syntyneet
Juva : WSOY, 2003. - 251 s. ; 21 cm
ISBN 951-0-26032-0
- kaunokirjallinen teos

910 RIT
Ritvanen, Heikki
Mitä mies tietää
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto, 2000. - 88 s. ; 21 cm
ISBN 952-9777-329
- omakorhtaisesta kokemuksesta isyyttä, kehitysvammaiselle lapselle isänä olemista pohtiva
"Se oli tosi mukavaa kun Piian mielestä mun pikkuveli on kiva" : lapset ja heidän perheensa asiakkaina sopeutumisvalmennuskurssilla / Nina Melamies [ja työr.]
Yläne : Kuntoutus- ja kehittämiskeskus Huvitus, 2000. - [2], 41 lehteä : kuv., kuviot ; 30 cm

Sijoita perheeseen : perhehoito inhimillisenä ja taloudellisena vaihtoehtona / Jari Ketola (toim.)
Jyväskylä : PS-kustannus, 2008. - 181 s. : kuviot, taul. ; 21 cm
ISBN 978-952-451-202-2

Sipari, Salla
Kuntouttava arki lapsen tueksi Verkkojulkaisu [pdf] : kasvatuksen ja kuntoutuksen yhteistoiminnan rakentuminen asiantuntijoiden keskusteluissa
Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto, 2008. - 177 s.
ISBN 978-951-39-3325-8 (pdf)
(Jyväskylä studies in education, psychology and social research, ISSN 0075-4625 ; 342)
Linkki:
https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/18788

Suvilehto-Pyykölä, Sisko
Pieni punatukkainen poika [Tekstiaineisto]
[Kärsämäki] : [Kärsämäen kehityskeskus], 2002. - 80 s. ; 21 cm
ISBN 951-98991-0-3
(Epookki, ISSN 1458-9710 ; 1)
- vanhempien kokemuksia vammaisesta lapsestaan

Vaitti, Lea
Vertaistukiryhmät kansalaistoimintana [Verkkojulkaisu, pdf] : Kehitysvammaisten Tukiliiton Vertaansa vailla -projektin loppuarviointi
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto, 2010. - 44 s.
ISBN 978-952-9777-67-9
Linkki:
http://kvtl.fi/media/Julkaisut/HankkeidenRaportit/VertaistukiryhmatKans…

Vaitti, Lea
Suuntaviivoja erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden vertais- ja vaikuttamistoiminnan kehittämiseen [Verkkojulkaisu] : Vaikuttava vertaistoiminta -hanke (2011-2013)
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto, 2012. - 26 s.
Linkki:
http://www.kvtl.fi/media/Paikallinen_toiminta/Taustakartoitus_2011.pdf

Vehmanen, Mari
Hyvä ensitieto kantaa [Verkkojulkaisu] / Mari Vehmanen, Laura Vesa
Tampere : Kehitysvammaisten Tukiliitto ry , 2014. - Opas : 32 s.
ISBN 978-952-7059-01-2
Linkki:
http://www.kvtl.fi/media/Julkaisut/MuutJulkaisut/hyva_ensitieto_kantaa…

Vilkman, Pia
Hämähäkkilintu
Hämeenlinna : Päivä Osakeyhtiö, 2006. - 126 s. ; 22 cm
ISBN 952-475-153-4
- vanhemman kertomusta vammaisesta lapsestaan (Downin oireyhtymä)

Valpuri Heinonen ym., Leijonaemojen tarinat, WSOY 2005: http://www.wsoy.fi/kirjat/-/product/no/9789510309599

Lisäksi ehdottaisin neljää kaunokirjallista teosta, joissa aika lailla erilainen näkökulma erityislapsiin perheessä. Mirjami Hietalan kirja Isoveli ilmestyi pari vuotta sitten. Kirjassa käsitellään perhettä niin 40-luvulla kun 2000-luvun vaihteessa. Sitä mitä tarkoittaa kun on sokea,kehitysvammainen lapsi lapsena ja sama lapsi sitten aikuisena siinä vaiheessa kun vanhemmat eivät enää ole hoitamassa.

Toinen maailma jonka tunnen - autistin tarina on henkilöhistoria
enemmän kuin kaunokirjallinen teos, mutta tämä on kuitenkin henkilön
itsensä kirjoittama muistelmateos, jossa perheellä on ollut ratkaiseva
merkitys autismin kirjoon kuuluvan päähenkilön elämässä.

Vastakkaista edelliselle tarjoaa Mark Haddonin kirja Yöllisen koiran
merkillinen tapaus jossa käsitellään hyvin aspergerin syndrooman
vaikutusta perheessä.

Torey Haydenin kirjoissa on taas erilaisia näkemyksiä erityislapsiin ja heidän perheisiinsä. Nyt sattui hyllyssä olemaan Haydenin Lapsi muiden joukossa, mutta näitä on useita.