MIten voi saada selville, millä perusteella kauppaneuvoksen arvonimi tietylle henkilölle on annettu 1970-1980 -luvulla?

Kysytty

MIten voi saada selville, millä perusteella kauppaneuvoksen arvonimi tietylle henkilölle on annettu 1970-1980 -luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvonimien yleisistä myöntämisperusteista nykyisin löytyi tietoa Valtioneuvoston kanslian sivuilta http://www.vnk.fi/toiminta/arvonimet/haku/ohje/fi.jsp#edellytykset . Siellä sanotaan mm. Ehdotetun arvonimen tulisi, mikäli mahdollista, kuvata henkilön elämäntyötä. Mikä arvonimi tulee kulloinkin kysymykseen, määräytyy monen eri perusteen mukaan. Tästä esimerkkinä ovat liike-elämään viittaavat arvonimet (mm. vuorineuvos, kauppaneuvos, teollisuusneuvos, talousneuvos, taloustirehtööri), joiden kohdalla ratkaiseva merkitys on usein henkilön johtaman tai omistaman yrityksen liiketoiminnan laajuudella.

KIRJALLISUUTTA aiheesta, vaikka myöntämisperusteita näissä ei mainita:

Arvonimet Suomessa 1917-1985 / Stig-Göran Segercrantz, Timo Martin, Jouni Flinkkilä. - Uusi Suomi, 1986.

Vuoden 1918 ja valtionhoitajan sekä tasavallan presidenttien 1918-2005 myöntämät arvonimet arvonimikohtaisessa aakkosjärjestyksessä / toim. Seppo Aho. - Aholis, 2006.

Valtioneuvoston kanslian tietopalvelusta voisi kysyä tietoa myöntämisperusteista aikaisemmilta vuosilta: http://www.vnk.fi/ministerio/yhteystiedot/tietopalvelu/fi.jsp