Miten tuohikonttia, -virsuja ym tuohesta valmistettuja tavaroita huolletaan?

Kysytty

Miten tuohikonttia, -virsuja ym tuohesta valmistettuja tavaroita huolletaan?

Vastaus

Vastattu

Tuohityöoppaita on viime vuosina julkaistu useitakin. Tuohitöiden huollosta niistä ei juurikaan löydy ohjeistusta. Kaiketi ajatuksena on, että luonnonmateriaali saa patinoitua sellaisenaan.

Hiljattain suomennetussa ruotsalaisen Emma Dahlqvistin kirjassa Tuohi : punonta, levytekniikka, taittelu (Gummerus, 2020) annetaan kuitenkin joitakin vinkkejä tuohitöiden hoitamisesta. Tuohi on elävä materiaali ja se muuttuu ja kuivuu ajan myötä. Dahlqvist toteaa, että paras tapa hoitaa tuohiesineitä on käyttää niitä. Käsistä tarttuva rasva pitää tuohen pehmeänä ja notkeana.

Välillä tuohi kaipaa silti huolenpitoa. Tuohityötä voi silloin tällöin pyyhkiä haaleaan veteen kostutetulla rievulla, jotta se pysyy puhtaana. Jos tuohessa on tahroja, joita ei saa pois vedellä, sietää se myös mietoa pesuainetta, esimerkiksi mäntysuopaa.

Kuivalta ja elottomalta tuntuvalle tuohityölle voi levittää ohuen kerroksen kasviöljyn ja mehiläisvahan sekoitusta. Seos hoitaa tuohta ja palauttaa sen kiillon. Resepti on seuraava: lämmitä 4 osaa kasviöljyä ja 1 osa mehiläisvahaa kulhossa vesihauteessa. Kun mehiläisvaha on sulanut, sekoita tasaiseksi ja kaada purkkiin. Anna jäähtyä ja jähmettyä. Säilytä seosta kannen alla pimeässä ja viileässä.