Miten Suomen vapaakappalekirjastojen välinen yhteistyö toimii?

Kysytty

Miten Suomen vapaakappalekirjastojen välinen yhteistyö toimii?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen vapaakappalekirjastot ovat
• Kansalliskirjasto eli Helsingin yliopiston kirjasto
• Turun yliopiston kirjasto
• Jyväskylän yliopiston kirjasto
• Åbo Akademin kirjasto
• Oulun yliopiston kirjasto
• Joensuun yliopiston kirjasto

Kansalliskirjaston sivuilla kerrotaan, että ”Kansalliskirjasto saa kokoelmiinsa kappaleet kaikista painotuotteista, ääni- ja kuvatallenteista sekä CD-ROM-tallenteista. Kansalliskirjasto kerää kokoelmiinsa myös edustavan otoksen kotimaisia verkkoaineistoja.

Kansalliskirjasto välittää painotuotteiden vapaakappaleet myös Suomen muihin vapaakappalekirjastoihin. Kuitenkin sanomalehdet ovat vain Kansalliskirjastossa ja pienpainateaineisto Kansalliskirjaston lisäksi ainoastaan Turun yliopiston kirjastossa.

Verkkoaineistot tulevat asiakaskäyttöön kaikkiin vapaakappalekirjastoihin tarkoitukseen varatuilla tietopäätteillä.” http://www.kansalliskirjasto.fi/julkaisuala/vapaakappaleet/kirjastot.ht…

Tämä Kansalliskirjaston oikeus perustuu Lakiin kulttuuriaineistojen tallettamisesta ja säilyttämisestä. Lisää tietoa mm. täältä:
http://www.kansalliskirjasto.fi/julkaisuala/vapaakappaleet.html