Miten Suomaiset hämähäkit syövät hiiren?

Kysytty

Miten Suomaiset hämähäkit syövät hiiren?

Vastaus

Vastattu

En ole millään muotoa hämähäkkien ruokailutapojen erikoistuntija, mutta yritän vastata yleisen biologisen tietämyksen perusteella ja viittaan suomenkieliseen Wikipedian artikkeliin perusasioiden osalta.

Suomesta tunnetaan noin 650 hämähäkkilajia, joten ruokailutavoistakin löytyy eroavaisuuksia. Tärkeä rajoitus on kuitenkin siinä, että hämähäkit nauttivat ravintonsa nestemäisessä muodossa. Yleensä hämähäkki ruiskuttaa uhriinsa myrkyn ja ruoansulatusnesteen sekoitusta, joka sekä tappaa saaliin että muuttaa sen sisäelimet nesteeksi. Tämän nesteen hämähäkki imee erityiseen "imumahaan". Monien hämähäkkien suuaukon ympärillä näkyy kyllä kaikenlaisia väkäsiä, mutta niiden tehtävänä on pitää saalis paikallaan, ei pilkkoa sitä sopivan kokoiseksi. Tiivis vastaus kysymykseen on siis "sulattamalla ja imemällä".

Suomessa tavattavat hämähäkit ovat niin pieniä, että tuskin ryhtyvät hiiren kokoisen saaliin sulatteluun saati pyydystämiseen toisin kuin ns. lintuhämähäkit. Mutta tuskin on mitään estettä sille, että hämähäkki sulattaa jo kuolleen hiirenkin pehmeitä osia ravinnokseen, jos otollinen tilaisuus tulee. Todennäköisesti se hiiri joutuu kuitenkin ennen hämähäkkiä ketun tai petolinnun ruoaksi. Ehkä kuitenkin osa maan alle kuolleista piennisäkkäistä joutuu myös hämähäkkien sulattamiksi.

Heikki Poroila