Miten selittää massayhteiskunta yksiselitteisesti? Ja mistä siihen löytyisi tietoa?

Kysytty

Miten selittää massayhteiskunta yksiselitteisesti? Ja mistä siihen löytyisi tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Suomalainen yhteiskunta (Kimmo Jokinen ja Kimmo Saaristo, 2006) määritellään massayhteiskuntaa sosiologisena terminä näin: "...tilanne, josa ensinnäkin ihmisten arvot ja normit ovat jäsentymättömiä ja alati muuttuvia ja jossa toiseksi kansalaisten ja valtion väliltä puuttuu välittäviä verkostoja, esimerkiksi yhdistyksiä. Yhteiskunta polarisoituu kaksinapaiseksi: yhtäällä yksilöt, toisaalta valtio." Massayhteiskunnalle tyypillisenä piirteenä voidaan pitää esim. sitä, että kansalaiset seuraavat tarkemmin julkisuuden henkilöiden elämää kuin sitä, mitä heidän omassa lähipiirissään tapahtuu. (s. 250-251)

Termistä löytyy jonkin verran tietoa monista sosiologian oppikirjoista. Enemmän tietoa alla mainituista:

- Sosiologisen teorian uusimmat virtaukset / toimittanut Keijo Rahkonen (1995)
- Material culture and mass consumption / Daniel Miller (1987)
- Mass society / Salvador Giner (1976)