Miten on mahdollista, että Puskinin Jevgeni Oneginissa viitataan Tolstoihin, vaikkei tältä ole voinut mitään kirjallisuutta syntyä ennen Oneginin…

Kysytty

Miten on mahdollista, että Puskinin Jevgeni Oneginissa viitataan Tolstoihin, vaikkei tältä ole voinut mitään kirjallisuutta syntyä ennen Oneginin kirjoittamista? Onko kyseessä joku muu kuin suuri Leo Tolstoi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Leosta ei tosiaankaan ole kyse. Tolstoi, johon viitataan ”Jevgeni Oneginin” neljännen laulun 30. säkeistössä, oli pietarilainen mitalitaiteilija, kuvanveistäjä ja taidemaalari Fjodor Petrovitš Tolstoi (1783 – 1873). Runoelman selityksissä sanotaan, että Puškin arvosti häntä suuresti. Venäjänkielisessä alkutekstissä puhutaankin ”Tolstoin ihmeitä tekevästä siveltimestä”.