Miten on mahdollista, että jonottamani cd-levy Rajaton: Joulu oli eilen 11. ja tänä aamuna 12. ja nyt se on 13. jonotusnumerolla minulle? Jonohan lyhenee ja…

Kysytty

Miten on mahdollista, että jonottamani cd-levy Rajaton: Joulu oli eilen
11. ja tänä aamuna 12. ja nyt se on 13. jonotusnumerolla minulle?
Jonohan lyhenee ja numero pienenee; minun logiikkaani entisenä
Hgin kginkirjaston monikymmenvuotisena työntekijänä ei mene p.o. menettely.

Ystävällisin terveisin ja hienoista palveluista kiittäen sekä hyvää joulua kaikille toivottaen

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilkaisin, mistä jonon siirtyminen taaksepäin Rajattoman levyn ”Jouluyö” kohdalla johtuu. Aivan ensimmäiseksi levyä jonottamaan on kiilannut Kallion kirjasto, koska heidän täytyy varaukseen liitetyn huomautuksen mukaan lisätä tekstiliite, joka ilmeisesti on puuttunut jostakin levyn kappaleesta. Kallion kirjasto varmasti laittaa heti levyn saatuaan ja asian hoidettuaan levyn eteenpäin varaajille, joten se varaus ei paljonkaan viivytä levyjen kulkua.

Toisen kerran jonoa on siirretty, koska varauksen jo aikaisemmin tehneelle asiakkaalle ei voitu syystä tai toisesta toimittaa levyä, johon varaus oli kiinnittynyt. En pysty tarkkaan sanomaan syytä, mutta mahdollisesti levy on mennyt vahingossa jollekulle toiselle lainaan tai siitä on ollut jotakin vikaa. Tällaisissa tapauksissa on kohtuullista, että asiakas saa heti seuraavan palautuvan levyn, vaikka onkin ikävää, että seuraavana jonossa olevat joutuvat odottamaan pidempään.

Toisinaan sattuu tällaista, että varausjonon järjestystä täytyy jostakin syystä muuttaa. Aika harvinaista kuitenkin on, että jonoa muutetaan saman teoksen kohdalla peräti kahteen kertaan. Siinä on käynyt ikävä yhteensattuma, jota en voi muuta kuin pahoitella. Näin joulun aikaan etenkin uudet joululevyt tuppaavat olemaan niin kysyttyjä, etteivät ne ehdi aina kaikille varaajille ennen joulua.

Kiitokset kehuista ja hyvää joulua myös sinulle!