Miten monella kielellä (noin suunnilleen) Hannu Helinin runoelmateoksen Alisiin ylisiin runominä puhuu? Mitkä ne kielet ovat?

Kysytty

Miten monella kielellä (noin suunnilleen) Hannu Helinin runoelmateoksen Alisiin ylisiin runominä puhuu? Mitkä ne kielet ovat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suoraan sanottuna tähän kysymykseen vastaaminen edellyttäisi paljon tyhjentävämpää kielitieteellistä tutkimusta kuin tämän palvelun puitteissa on mahdollista tarjota. Helinin massiivinen runoteos on siinä määrin tuore julkaisu, ettei sitä käsittelevää lähdeaineistoa ole vielä paljonkaan suuntaviittoja tarjoamassa ja apua antamassa.

Tähänastisissa kommentaareissa tyydytään vain lyhyesti toteamaan Helinin tekstissä esiintyvien kielten runsaus antamalla muutama esimerkki ja toteamalla, että tässä on vain pieni osa kaikista: "Kosmopoliittinen stadin slangi ja Agricolan-aikainen varhaiskirjakieli sen sijaan johtavat ruotsin-, venäjän- ja latinankielisiin osuuksiin, ja tässäkin on vain murto-osa runoelmien kielivalikoimasta." (Vesa Rantama, Helsingin sanomat) "'Luuttomaksi' teoksessa kutsutun kielen ryöppyyn ui englantia, venäjää, ranskaa, saksaa, murteita, vanhaa suomea, lapsimaista lätystelyä, sananlaskuja ja valtavasti muita kieliä, diskursseja ja roinaa." (Touko Kauppinen, Nuori voima)

Kokoelman toimittaja Lassi Hyvärinenkään ei jälkisanoissaan ota lainkaan kantaa teoksen polyglossiaan. Sitä paitsi, Helinin kielten tunnistamista mutkistaa sekin, että osa vieraskielisistä sanoista on translitteroitu latinalaiseen kirjaimistoon. Niin tai näin, verrattain pikaisellakin selailulla kirjan sivuilta voi jo mainittujen kielten lisäksi löytää esimerkiksi arabiaa, espanjaa, italiaa, islantia, kreikkaa, saamen kieltä ja sanskritia. Ehdoton valtaosa Alisiin ylisiin -kokoelman vieraskielisistä osuuksista on kuitenkin englantia; muiden kielten osuus tekstikokonaisuudesta on loppujen lopuksi hyvin pieni, vaikka niitä lukumääräisesti paljon onkin - varovaisestikin arvioituna 20-30.