Miten/mistä voisin löytää tietoa siitä, miten muistoesineet ovat syntyneet ja mikä tekee tavarasta muistoesineen? Tai ihan vain muistoesineestä käsitteenä?

Kysytty

Miten/mistä voisin löytää tietoa siitä, miten muistoesineet ovat syntyneet ja mikä tekee tavarasta muistoesineen? Tai ihan vain muistoesineestä käsitteenä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Aina uusi muisto: kirjoituksia menneen elämisestä meissä (toimittaneet Katarina Eskola ja Eeva Peltonen, 1997) kirjoittaa Maria Koskijoki artikkelissaan Esine muiston astiana "muistoarvoltaan merkityksellisistä esineistä".

Tästä kirjasta löytyy aiheestasi muutenkin tietoa, ja myös lisää lähteitä. Kirja on Seinäjoen pääkirjaston kokoelmissa:

https://seitti.seinajoki.fi/Scripts/Intro2.dll?formid=find2&sesid=13274…

Nurmon kirjastosta löytyy myös kirja aiheeseesi liittyen:

Rakkaat ja tarpeelliset tavarat : vanhainkodissa asuvan vanhuksen esineistö / Minna Vaininen, Pirkko Routasalo, Timo J. Virtanen (1999)

Mm. muistoesineitä käsittelee myös alla mainittu opinnäytetyö. Voit pyytää sen kaukolainaksi lähikirjastosi kautta.

- Kuvista, sanoista ja muistoista / Milja Laurila.
Helsinki : Aalto-yliopiston taideteollinen korkeakoulu, 2010.