Miten markat muutetaan euroiksi? Jos on vuosina 1998-2001 antanut jollekin 10000 markkaa niin paljonko se on tänä päivänä euroja, jos haluaisi maksaa lainan…

Kysytty

Miten markat muutetaan euroiksi? Jos on vuosina 1998-2001 antanut jollekin 10000 markkaa niin paljonko se on tänä päivänä euroja, jos haluaisi maksaa lainan takaisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskuksen julkaisemat rahanarvokertoimet löytyvät osoitteesta http://www.tilastokeskus.fi/til/khi/2010/khi_2010_2011-01-14_tau_001.ht….

Suomen Pankin sivuilla annetaan taulukon käyttöön seuraava ohje: "Kun muunnetaan vuoden x rahaa nykyrahaksi, rahasumma kerrotaan taulukon kertoimella. Kun nykyrahaa muunnetaan vuoden x rahaksi, summa jaetaan kertoimella. Laskelmien nykyraha vastaa vuoden 2009 rahaa. Laskelmassa on otettu huomioon vuoden 1963 rahanuudistus sekä euroon siirtyminen." (http://www.suomenpankki.fi/fi/suomen_pankki/faq/Pages/rahan_arvo.aspx)

44 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos lainasta ei erikseen ole sovittu korkoa, ei siihen mitkään rahanarvokertoimet vaikuta. Muuntokerroin markan ja euron välillä on 5,94573 eikä se muutu tai voi muuttua. Siis 10000 markkaa on 1681,88 euroa. Tosin taitaa laina olla vanhentunut jo.

Kannattaa sitten muistaa näissä mummonmarkat euroiksi -muunnoksissa ettei silloin jo 90-luvulla meille iskostettu noin kuuden suhdeluku enää päde. Helposti yhä vielä voi tulla vastaan vuoden 1999 suomalainen eurokolikko, joka on siis lyöty 22 vuotta sitten. Kyllä siinä ajassa inflaatio jotakin tekee. Lisäksi, jotta vertailu toimisi pitäisi tietää mitä mikäkin maksoi ja millaista palkkaa kukin sai, toisin sanoen puhutaan ostovoimasta. Esimerkki: tupakka-aski ja oluttuoppi taisi olla 20 mk luokkaa. Saako siis nykyään (ja ainiaan kuuden suhteella) 20/6 = 3,33 eurolla näitä? Etukupongilla sai kaksi Big Mac -ateriaa 50 mk:lla, eli noin 8,30 eurolla. Bensiskahvi oli 7 markkaa, so. 1,20 euroa! Jos saa palkkaa esim. 2 500 euroa kuussa olisi se 15 000 markkaa kuussa, siinä missä halpa yksiö oli 1 200 markkaa kuussa! Kyllä vuokralla asuminen on kai yleensä enemmän kuin vajaa kymmenen prosenttia tuloista (riippuu tuloista/vuokrasta toki). Kallein mahdollinen mersu taisi olla 560 SEC hintaan miljoona markkaa, eli 167 000 euroa. Kyllä meillä on nyt kalliimpiakin. Luulen että tässä käy ilmi miksei tuota mummonmarkan ja kuuden suhdelukua kannata enää käyttää, jos elää tässä päivässä.