Otsikko
Miten löydän vinkkejä kauno-, muistelma-, ym. kirjoista, jotka kertovat ja kuvaavat ikäihmisen maailmaa?

Kysytty

Miten löydän vinkkejä kauno-, muistelma-, ym. kirjoista, jotka kertovat ja kuvaavat ikäihmisen maailmaa. Etsin lähinnä arkipäivän elämän kuvauksia, en oppikirjoja. Esimerkkinä Hanna Jenssen; 940 päivää isäni muistina. Aina ei muista tai ehdi laittaa ylös esim. fb-ryhmissä jaetuista kirjavinkeistä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistelmallisia teoksia voi hakea verkkokirjastosta laittamalla hakusanaksi "muistelmat" ja yhdistämällä siihen hakusanan "ikääntyminen", "vanhuus" tai "vanheneminen". Tässä joitakin kirjavinkkejä:

Eskola, Antti: Vanhanakin voi ajatella

Junkkaala, Eero: Näitä polkuja tallaan

Karjalainen, Elina: Koskesta suvantoon

Mazzarella, Merete: Aurinkokissan vuosi

Talvitie, Eveliina: Vanha nainen tanssii

Tervaskannot : kuinka selvitä hengissä ensimmäiset 90 vuotta?

Kaunokirjallisuutta voi hakua laittamalla verkkokirjastoon asiasanaksi "ikääntyminen kaunokirjallisuus" tai "vanhuus kaunokirjallisuus". Myös Kirjasampo-sivustolta (Etusivu | Kirjasampo) löytyy hyvin lukivinkkejä aiheen mukaan. Tässä joitakin mahdollisesti kiinnostavia romaaneja:

Andersson, Claes: Oton elämä; Hiljaiseloa Meilahdessa; Seuraavana Jätkäsaatri

Carpelan, Bo: Lehtiä syksyn arkistosta : Tomas Skarfeltin muistiinpanoja

Haahti, Taina: Kaikki mitä tiedän huomisesta

Hellsten, Ritva: Lea

Kilpi, Eeva: Kuolinsiivous

Laaksonen, Heli: Sylvia, Tuija ja laulava patja

Mäkinen, Heidi: Ei saa elvyttää