Otsikko
Miten kirjastossa löytää oikean hyllyn? Ne eivät taida oikein olla missään järjestyksessä. Onko kirjastoilla "karttoja" tms avuksi? (Tarkoitan siis…

Kysytty

Miten kirjastossa löytää oikean hyllyn? Ne eivät taida oikein olla missään järjestyksessä. Onko kirjastoilla "karttoja" tms avuksi?
(Tarkoitan siis itsepalveluaikoina kun työntekijöitä ei näy).

Vastaus

Vastattu

Kirjastojen aineistot on järjestetty luokituksen mukaan. Helsingissä on ihan oma luokitusjärjestelmä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla käytetään yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää. Tämän vuoksi Helmet-luettelossa on samalle aineistolle kahdenlaisia luokkia.

Hyllyluokka näkyy siis Helmet-haussa ja luokat on vastaavasti merkitty hyllyjen päätyihin ja reunoihin. Joka ikistä luokkaa ei opasteisiin saada millään mahtumaan, mutta opasteiden avulla löytää oikealle hyllylle.

Hyllyt kirjastoissa pyritään järjestämään loogisesti luokan mukaiseen järjestykseen, mutta aina tämä ei kirjastojen tiloissa ole mahdollista. Joissakin kirjastoissa on myös tehty pohjakarttoja aineiston löytämisen helpottamiseksi.

Helmet

Finto: HKLJ - Helsingin kaupunginkirjaston luokitusjärjestelmä

Finto: YKL - Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmä

2 ääntä

Kommentit

Onko kukaan nähnyt pohjakarttoja jossain kirjastossa? Kiinnostaisi...