Otsikko
Miten egyptin pyramidien ikä on määritetty?

Kysytty

Miten egyptin pyramidien ikä on määritetty?

Vastaus

Vastattu

Egyptin historian ja sen monumenttien arkeologista tutkimusta ovat huomattavasti auttaneet muinaiset egyptiläiset itse. Kuvanveistäjät ja kirjurit jättivät jälkeensä temppelien seiniin ja papyruskääröihin kirjoitettuja seikkaperäisiä kuvauksia omasta ajastaan. Niiden avulla on saatu selville Egyptin eri kuninkaiden hallitusvuodet, mikä puolestaan on tehnyt mahdolliseksi historiallisten tapahtumien järjestyksen määrittämisen. Vaikka tällaiset ajoitukset eivät ehkä ole olleet ehdottoman tarkkoja, ne ovat kuitenkin suhteellisen hyvin vastanneet todellisuutta.

Ensimmäinen Egyptin historia kirjoitettiin jo ennen ajanlaskun alkua: sen laati kuningas Ptolemaios Filadelfosin aikana (285–246 eaa) Manetho-niminen kirjuri kuninkaansa käskystä. Vaikka Manethon papyruskäärökirja luultavasti tuhoutui 640-luvulla Aleksandrian suuren kirjaston palon yhteydessä, monet kirjailijat olivat vuosien varrella jäljentäneet hänen kirjoituksiaan ja suurin osa hänen tiedoistaan on säilynyt nykypäiviin saakka.

Suuret pyramidihaudat ajoittuvat ns. Vanhan valtakunnan aikakaudelle (2686–2181 eaa), ja ensimmäinen niistä pystytettiin 2600-luvulla. Varhaisemmilta ajoilta ei ole säilynyt yhtään mahtavaa monumenttia, koska rakennusaineena oli kestämätön savitiili, josta ei voinut rakentaa suuria rakennuksia. Vanhan valtakunnan aikaisia monumentteja on säilynyt, koska rakennusaineena oli opittu käyttämään kiveä. Suurten pyramidien keskinäisen kronologian selvittelyssä kivenkäsittelytaidon ja rakennustekniikan kehittymisellä onkin ollut oma merkittävä osuutensa.

Moderni radiohiiliajoitus on vahvistanut varhaisemman egyptologisen tutkimuksen pyramidien ikämääritykset kutakuinkin paikkansapitäviksi – olkoonkin, että ajoitettavissa olevan aineksen osuus näissä massiivisissa kivirakennelmissa on hyvin vähäinen. Käytetyistä saumaus- ja täyteaineista on kuitenkin saatu riittävästi aineistoa tutkimuksen toteuttamiseksi.

Lähteet:
Egypti : faraoiden maa
Henry Garnett, Elävä muinaisuus
Rolf Grönblom, Faaraoiden Egypti
Rostislav Holthoer, Muinaisen Egyptin kulttuuri
Mark Lehner, The complete pyramids
Muinaisen maailman suuret salaisuudet
Radiocarbon dates of Old and Middle Kingdom monuments in Egypt