Miten 12-13 -vuotiaita eli kuudesluokkalaisia on Suomessa matkailun ja vapaa-ajan alalla tutkittu viimeisten kymmenen vuoden aikana?

Kysytty

Miten 12-13 -vuotiaita eli kuudesluokkalaisia on Suomessa matkailun ja vapaa-ajan alalla tutkittu viimeisten kymmenen vuoden aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskus tekee vuosittain "Suomalaisten matkailu" -tutkimuksen, joka
julkaistaan Tilastokeskuksen "Liikenne ja matkailu" -sarjassa. Tietoja löytää myös internetissä olevasta maksuttomasta StatFin- (itsepalvelu) tietokannasta (http://statfin.stat.fi/StatWeb/start.asp?LA=fi&lp=home).
Tutkimuksen puhelinhaastattelut tehdään 15-74-vuotiaalle väestölle. Ikävä kyllä emme kerää erikseen tietoa 12-13-vuotiaista, jotka epäilemättä suurelta osalta matkailevat aikuisten seurassa.
Tilastokeskuksen uusin käytettävissä oleva vapaa-ajantutkimus on vuodelta 1991. Vuonna 2002 kerätyn vapaa-ajan tutkimuksen tuloksia alkaa ilmestyä vuonna 2004.
"Vapaa-aika numeroina 1991" julkaistiin neljänä eri tilastojulkaisuna (Tilastokeskus, Kulttuuri ja viestintä 1993: 3, 4, 5, 6). Tutkimuksessa on mukana ikäryhmä 10-14-vuotiaat.
"Vapaa-aika numeroina nro 4" sisältää tietoja liikunnasta, ulkoilusta, järjestö- ja muusta osallistumisesta sekä lomista ja huveista. Julkaisut löytyvät mm. Tilastokirjastosta (Työpajankatu 13 B, ma-pe 8-16.15).