Mitä varsinaisesti on praliini?

Kysytty

Mitä varsinaisesti on praliini?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Praliini on saanut nimensä ranskalaiselta marsalkka du Plessis-Praslinilta (1598–1675), jonka kokin Clement Lassagnen sanotaan keksineen sokerilla kuorruttamisen. Ranskassa praliini usein tarkoittaa pähkinöistä (lähinnä manteleista) ja karamellisoidusta sokerista tehtyä rouhetta, jota voi sirotella vaikka jäätelön tai jälkiruokien sekaan.

Praliinilla on myös muita merkityksiä. Belgialainen Jean Neuhaus II kehitteli 1910-luvulla täytesuklaan eli konvehdin, joita usein kutsutaan praliineiksi.

Etelä-Yhdysvalloissa praliini taas voi tarkoittaa pehmeää toffeeta muistuttavaa herkkua. Toisin kuin klassiseen ranskalaiseen praliiniin, tähän versioon tulee kermaa. Usein myös käytetään mantelin ja hasselpähkinän sijaan pekaanipähkinää.

Lähteinäni käytin seuraavia teoksia:

  • John Ayto, The Diner's Dictionary (Oxford University Press)
  • Julia Child, Ranskalaisen keittiön salaisuudet (alkuteos Mastering the Art of French Cooking, suom. Kyllikki Villa ja Kirsti Rannikko, WSOY)
  • Harold McGee, On Food and Cooking (Hodder & Stoughton)