Otsikko
Mitä Trelawney tarkoittaa vapaasti suomennettuna?

Kysytty

Mitä Trelawney tarkoittaa vapaasti suomennettuna?

Vastaus

Vastattu

Trelawney on vanha brittiläinen sukunimi Cornwallin seudulta. Sen on tulkittu tarkoittavan joko "avointa kylää/kaupunkia joen tuntumassa" (sanoista 'tre' - kylä/kaupunki, 'lawn' - avoin, 'ey' - vesi) tai vaihtoehtoisesti "kirkonkylän asukasta" ('tre' - kylä/kaupunki, 'lan' - kirkko; tässä tulkinnassa -y on diminutiivia ilmaiseva suffiksi). Ensin mainittu tulkinta on näistä kahdesta tavallisempi.

Lähteet:
William Arthur, An etymological dictionary of family and Christian names
Henry Harrison, Surnames of the United Kingdom

Ks. myös
https://www.wizardingworld.com/features/etymology-of-hogwarts-professor…