Mitä tiede on? Miksi joku (esim. matematiikka tai psykologia) on tiedettä ja jokin toinen ei?

Kysytty

Mitä tiede on? Miksi joku (esim. matematiikka tai psykologia) on tiedettä ja jokin toinen ei?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymys "mitä on tiede?" on yksi tieteenfilosofian peruskysymyksistä, ja siihen voidaan antaa monenlaisia vastauksia.

Leila Haaparannan ja Ilkka Niiniluodon teoksessa "Johdatus tieteelliseen ajatteluun" (1993) tiede ymmärretään järjestelmällisenä ja järkiperäisenä toimintana, jossa tavoitellaan ja hankitaan uutta tietoa. Tieteellisen metodin kriteereinä on perinteisesti pidetty muun muassa objektiivisuutta, julkisuutta (tieteellinen tieto on vapaasti saatavilla ja tiedeyhteisön jäsenten kyseenalaistettavissa) ja itsestäänkorjautuvuutta (tiedeyhteisö rakentaa tietoa yhdessä ja virheelliset tiedot korvataan pätevimmillä). Toisaalta nämäkin kriteerit voidaan voidaan kyseenalaistaa... Esimerkiksi feministisessä tieteenfilosofissa puhutaan näkökulmasidonnaisuuden paradoksista, ja tieteen objektiivisuus kyseenalaistetaan, ks. esim. Kristina Rolinin artikkeli "Tutkimuksen näkökulmasidonnaisuuden paradoksi" teoksessa "Tiede, tieto ja sukupuoli" (2005).

Edellä mainittujen lähteiden lisäksi lisää tietoa löytyy muun muassa seuraavista teoksista:
- Marja-Liisa Kakkuri-Knuutila: Mitä on tutkimus? Argumentaatio ja tieteenfilosofia
- Ilkka Niiniluoto: Johdatus tieteenfilosofiaan: käsitteen- ja teorianmuodostus