Mitä tarkoittaa skeemaigumeeni?

Kysytty

Mitä tarkoittaa skeemaigumeeni?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimitys on yhdistelmä kahdesta kreikan sanasta

ηγουμενος /heeguumenos, [nykykreikkalainen ääntämys suunnilleen igumenos]
’luostarin johtaja’

ja

σχημα / skheema [shima]
’munkin kaapu’,

jotka ovat tulleet meikäläiseen ortodoksiseen kielenkäyttöön venäjän kielen kautta

игумен / igumen

схима / shima.

Skeema-nimitystä on käytetty koko munkin asusta tai vain esiliinaa muistuttavasta vaatekappaleesta, johon on kuvattu Kristuksen kidutuksen välineet. Venäläisessä perinteessä vanhoja luostarikilvoittelussa pitkälle edistyneitä munkkeja on vihitty suureen skeemaan, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että he ovat saaneet vapautuksen luostarinsa yhteisistä jumalanpalveluksista, ruokailusta ja yhteisasumisesta voidakseen keskittyä ankaraan askeesiin ja erakkomaiseen elämään.

Valamossa luostarielämänsä aloittanut Ivan Aleksejevitš Aleksejev oli v. 1921-1931 määrätty Petsamon luostarin johtajaksi, minkä vuoksi hän saattoi käyttää igumenin arvonimeä. Palattuaan Valamoon hän otti vihkimyksen skeemaan eli sitoutui ankaraan askeesiin ja sai samalla nimen skeemaigumeni Johannes. Valamossa hän ei ollut luostarin johtajana eikä skeemaan vihittynä olisi voinut tehtävää oikeastaan hoitaakaan.

Arseni, arkkimandriitta
Ortodoksinen sanasto. – Otava, 1999.