Mitä tarkoittaa pedantti?

Kysytty

Mitä tarkoittaa pedantti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Otavan Uusi sivistysanakirja vuodelta 1994 määrittelee sanan pedantti näin: pedantti (ransk. pédant < lat. paedago'gans = opettava), turhantarkka, pikkumainen ihminen.

119 ääntä

Kommentit

Hei! Olen "pedantti". Olen hyvin järjestelmällinen ja kaikki esim. laskut yms. pidän kronoloogisessa järjestyksessä pöydällä. Mielestäni yo määritelmä että olisin "turhaa" tarkka tai "pikkumainen ihminen" antaa minusta väärän kuvan luonteestani. On järkevää ja käytännöllistä pitää tietyt asiat järjestyksessä- löytyvät paremmin sekä asioiden hoitamisen kannalta tärkeää ainakin minulle.Yt. eräs "turha pikkuihminen"!