Otsikko
Mitä tarkoittaa kokonaiskirkko?

Kysytty

Mitä tarkoittaa kokonaiskirkko?

Vastaus

Vastattu

Kokonaiskirkko on kirkko-opin eli ekklesiologian alaan kuuluva käsite, jolla kristillisessä maailmassa tarkoitetaan "ainakin teoriassa maailmanlaajuista kristittyjen yhteisöä". Suppeammassa merkityksessä sillä voidaan ajatella tarkoitettavan myös kansallista kirkkoa tai omaa tunnustuskuntaa.

Yrittäessään vastata kysymykseen, mikä on kirkko, ekklesiologia erottelee paikallisen kirkon (local church) ja kokonaiskirkon (universal church). "Perinteisesti paikalliskirkkona pidetään katolisessa ja ortodoksisessa ekklesiologiassa piispan johtamaa hiippakuntaa, protestantismissa taas yksittäistä seurakuntaa. -- Luterilaisuus ja anglikaaninen kirkkokunta tasapainoilevat paikalliskirkon ja kokonaiskirkon välillä. Kokonaiskirkkoa ei niille nykypäivänä voi edustaa vain kansallinen kirkko tai oma tunnustuskunta, vaan ainakin teoriassa kokonaiskirkolla tarkoitetaan maailmanlaajuista kristittyjen yhteisöä."

Lähde:
Risto Saarinen, Kirkot uskonnollisen elämän kokonaisuudessa | http://www.ekumenia.fi/sen_toimii/opillinen_vuorovaikutus/kirkot_uskonnollisen_elaman_kokonaisuudessa_-_professori_risto_saarinen_/