Mitä tarkoittaa etunimet: Alex ja Benjamin ja mikä on niiden alkuperä

Kysytty

Mitä tarkoittaa etunimet: Alex ja Benjamin ja mikä on niiden alkuperä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alex, Aleks on lyhenne nimestä Aleksander, Aleksanteri. Tämä jo antiikin ajalta tunnettu nimi merkitsee kreikan kielessä puolustajaa, suojelijaa tai auttajaa. Antiikin ajan maineikkain Aleksanteri oli Makedonian kuningas Aleksanteri Suuri (356-323 e.Kr.). Katolisessa kirkossa on ollut kahdeksan tämännimistä paavia ja lähes viisikymmentä pyhimystä. Venäjällä oli useita Aleksanteri-nimisiä keisareita. Kirjailijoista mainittakoon esim. Alexandr Pushkin ja Alexander Dumas vanhempi ja nuorempi. Suomalaisissa kalentereissa Aleksanteri on esiintynyt keskiajalta lähtien.

Hepreankielinen nimi Benjamin tarkoittaa oikean käden poikaa eli onnenpoikaa. Benjamin oli nuorin patriarkka Jaakobin kahdestatoista pojasta. Suomalaisessa almanakassa Benjamin esiintyi ensimmäisen kerran 1705. Nimi oli välillä pois suomenkielisestä kalenterista, mutta otettiin siihen uudelleen vuonna 1995. Tunnettuja Benjamineja ovat esim. amerikkalainen luonnontutkija ja valtiomies Benjamin Franklin sekä englantilainen säveltäjä Benjamin Britten.

Lähde: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY, 1999. ISBN 951-0-23323-4