Mitä tarkoittaa esittelypuhe, ja siihen sisältyviä rituaaleja

Kysytty

Mitä tarkoittaa esittelypuhe, ja siihen sisältyviä rituaaleja

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Esittelypuheita joudut pitämään ainakin seuraavissa tilanteissa: yrityksen esittely, tuote-esittely ja esittäytyminen ja toisen esittely.

Yritysesittelyn elementit ovat seuraavat:
- Toivotetaan kuulijat tervetulleiksi
- Esitellään isäntien edustajat
- Kerrotaan tilaisuuden ohjelmasta
- Aloitetaan esittely: toimiala, organisaatio; hieman historiasta, paljon nykyisydestä ja valikoiden tulevaisuudesta
- Keskustellaan ja vastaillaan kysymyksiin
- Tehdään kiertokäynti
- Päätetään tilaisuus myönteisesti ja aikataulun mukaisesti

Tuote-esittelyä suunniteltaessa on analysoitava mahdolliset asiakkaat eli kohderyhmä, tutustuttava tuotteen ominaisuuksien lisäksi esitteisiin, takuuehtoihin, käyttöohjeisiin ja markkinatilanteeseen. Kaikkea näitä tietoja ei tarvita varsinaiseen esittelyyn, mutta niistä on hyötyä keskusteltaessa asiakkaan kanssa. Tuote-esittelyä tulee havainnollistaa riittävästi.

Esittäytyessä perinteisesti mies esittäytyy naiselle, nuorempi vanhemmalle ja arvoasteikossa alempi ylemmälle. Myyjän ja asiakkaan välillä esittelyn aloittaa aloitteen tekijä eli myymälään tuleva asiakas tai asiakkaan luo tuleva myyjä. Oma nimi on muistettava lausua selvästi. Nimi- ja käyntikortit helpottavat nimien muistamista.

Henkilön esitteleminen toiselle:
- nuorempi esitellään vanhemmalle
- mies naiselle
- miehistä alempiarvoinen ylemmälle
- suomalainen esittelee suomalaisen ulkomaalaiselle
- puoliso (ja muu perhe) esitellään tuttavalle
- muut esitellään korkeassa asemassa oleville ja iäkkäille sukupuoleen katsomatta

Vieraan esittely ryhmälle:
Esittelijä tai juontaja
- toivottaa vieraan (ja yleisön) tervetulleeksi
- kertoo vieraan nimen, joskus myös arvon ja ammatin
- jatkaa läsnäolon tarkoituksen tai perustelun selvittämisellä
- johdattelee aiheeseen

Tiedot teoksesta "Käytännön puheviestintä" / Sari Andersson, 2002, ISBN 951-96802-9-2, kappaleesta: Julkisia puhetilanteita.