Minulle luettiin lapsena kirjaa, jossa oli apina joka tykkäsi syödä appelsiineja, kun muut söivät baananeja. Luulisin että kirja on mahdollisesti julkaistu…

Kysytty

Minulle luettiin lapsena kirjaa, jossa oli apina joka tykkäsi syödä appelsiineja, kun muut söivät baananeja. Luulisin että kirja on mahdollisesti julkaistu 2000-luvun alkupuolella. En millään ole löytänyt kyseistä kirjaa mistään, kun en muista nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin tanskalaisen Jan Mogensenin kuvakirja Viidakon pikku Vihtori (Victor Banan, suom. Jenni Pitkäniemi, 2000, Lasten parhaat kirjat).

Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannassa kirja kuvaillaan näin:

"Pieni Vihtori-apina rakastaa appelsiinejä eikä sille kelpaa mikään muu hedelmä. Kun appelsiinien satokausi loppuu, Vihtori karkaa kotoa etsimään niitä. Viimein tukaani saa sen kokeilemaan banaanin syömistä, ja koko Vihtorin perhe ihastuu tähän uuteen hedelmään."

https://finna.fi/Record/ratamo.146042

https://lastenkirjainstituutti.fi/