Mitä tarkoittaa abstraktinen ja konkreettinen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa abstraktinen ja konkreettinen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Abstrakti tai abstraktinen = käsitteellinen, epähavainnollinen, yleisluonteinen, ei suoranaisesti havaittavissa oleva eikä sellaisenaan todellisuuteen kuuluva. Esimerkkejä abstraktista: TIETO, AJATUS, VIISAUS, MIELIKUVITUS
Konkreettinen tai konkreetti, on suomeksi aineellinen, esineellinen, materiaalinen, todellinen, todella tehty tai tehtäväksi päätetty, kouraantuntuva.
Esimerkkejä konkreetisesta: KIRJA, OMENA, POLKUPYÖRÄ

Nämän sivistyssanat olivat seuraavissa hakuteoksissa:
Sivistyssanakirja. Nykysuomen opas. Helsinki 20002
Itkonen, Terho: Uusi kieliopas. Helsinki 2000
Tällaisia sanoja voit etsiä edellä olevien teosten lisäksi muistakin sivistyssanakirjoista tai esimerkiksi Nykysuomen sanakirjasta tai Suomen kielen perussanakirjasta.

196 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kumaa AIKA sitten todellisuudessa on : abstrakti vai konkreetti asia? Aikaa - ja sen kulumista - voidaan mitata ja viisareiden liikettä voi tunnustella myös käsin, jolloin ajan kuluminen on kouriintuntuva ilmiö.