Otsikko
Yritän etsin erään laivan nimeä. Kyseessä oli vuoden 1949 tienoilla Kemissä olleen Walter Nyberg & Co -huolintaliikkeen/varustamon hinaaja, jonka kotisatama…

Kysytty

Hei,
yritän etsin erään laivan nimeä. Kyseessä oli vuoden 1949 tienoilla Kemissä olleen Walter Nyberg & Co -huolintaliikkeen/varustamon hinaaja, jonka kotisatama oli jokin Kemin satamista. Nimi voisi olla Hektor tai Heros tai jotain sinne päin.

Löytyykö mistään tuolta ajalta alusrekistereitä, myös Veitsiluto Oy:n hinaajat (toista kymmentä) kiinnostavat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjasarjan Navis Fennica: Suomen merenkulun historian osassa3 (WSOY, 1994) kerrotaan hinaajalaivastojen synnystä Kemiin. Vuonna 1893 oululaiset Bergbomin ja Snellmanin kauppahuoneet perustivat Trävaru Ab Kemin, josta 1916 tuli Ab Kemi Oy. Yhtiöllä oli useita sahoja Perämeren rannikolla ja hinaajat saivat nimen Kemi ja perään järjestysnumeron. Valtion metsäteollisuuslaitoksista muodostettiin vuonna 1932 Veitsiluotio Oy. Tämänkin yhtiön hinaajille annettiin yhtiön nimi ja perään numero.
Hinaaja nimi Hector kuului Haukiputaan Martinniemen sahalle,muita nimiä olivat Erkki, Kelo, Nils, Pomo ja Pölli. Myöhemmin kaikki yhtiön hinaajat saivat nimen Martti. Saha siirtyi aikoinaan Raahe Oy:lle ja lopulta monien yhtiöliitosten jälkeen Rauma-Repola Oy:lle.

Kirjasarjan saatavuustiedot http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__SNavis%20Fennica__Orightresu…