Mitä tarkoitetaan elektronisella hakuteoksella? Ovatko esim. CD-romppuille tallennetut tietosanakirjat ym. tietokirjat elektronisia hakuteoksia?

Kysytty

Mitä tarkoitetaan elektronisella hakuteoksella? Ovatko esim. CD-romppuille tallennetut tietosanakirjat ym. tietokirjat elektronisia hakuteoksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

CD-ROM-levykkeelle tallennettua tietosanakirjaa voidaan pitää elektronisena hakuteoksena. YSAn - yleisen suomalaisen asiasanaston mukaan http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html hakuteos on teos, johon on koottu tiiviitä artikkeleita usealta tai tietyltä alalta. Hakuteoksen rinnakkaistermejä ovat hakemistot, käsikirjat, sanakirjat, tietosanakirjat.

Elektronisen aineiston määrittely on esim. teoksessa Suomalaiset luettelointisäännöt: elektronisen aineiston kuvailu (julk. BTJ : Kirjastopalvelu, 1999)
"Aineisto (data ja/tai ohjelma), joka on koodattu tietokoneella käsiteltäväksi. Myös aineistot, jotka vaativat tietokoneeseen kytketyn oheislaitteen (esim. CD-ROM lukijan) käyttöä ja suorakäyttöpalvelut (esim. ilmoitustaulut, keskusteluryhmät/listat, WWW-sivustot)."

Monet kirjastot tarjoavat asiakkaillensa käyttöön elektronista aineistoa esim. Oulun yliopiston kirjasto
http://www.kirjasto.oulu.fi/elekokoelmat/