Mitä tapahtuu, jos oikeudessa vetoaa ettei tiennyt rikkoneensa lakia?

Kysytty

Mitä tapahtuu, jos oikeudessa vetoaa ettei tiennyt rikkoneensa lakia?

Vastaus

Vastattu

Emme voi tietopalvelussa antaa varsinaisia lainopillisia neuvoja, mutta asiaa voi käsitellä yleisellä tasolla. Yleisenä periaatteena on, ettei tietämättömyys laista vapauta tekijää seuraamuksista. Asiaan voi kuitenkin olla joitakin poikkeuksia, mm. tilanne, jossa viranomainen antaa väärän neuvon tai laki on erityisen epäselvä. Ks. rikoslain 3. ja 4. luku https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L3