Mitä ruokia kannattaa hommata siltä varalta kun jääkaappi ei toimi, elil kun mitään ei voi säilyttää viileässä? Niin, että ruokarajoitteinen (ei maitoa, ei…

Kysytty

mitä ruokia kannattaa hommata siltä varalta kun jääkaappi ei toimi, elil kun mitään ei voi säilyttää viileässä? Niin, että ruokarajoitteinen (ei maitoa, ei gluteenia) eläkeläinen pärjää? Yst. linkkejä aiheeseen.

Vastaus

Vastattu

Martat neuvovat hankkimaan sellaisia elintarvikkeita, joita tulee muutenkin käyttäneeksi. Näin kotivaran tuotteita pystyy käyttämään, ja ne eivät pääse vanhenemaan.

Suositeltaviksi ruoiksi kotivaraa varten mainittiin ainakin:

  • juotavaksi valmista mehua ja pullotettua vettä
  • säilykkeitä (hedelmiä ja vihanneksia)
  • näkkileipää, riisikakkuja, korppuja (gluteiinittomia teidän tapauksessanne)
  • muroja, myslejä, hiutaleita (gluteiinittomia teidän tapauksessanne)
  • pähkinöitä, siemeniä, kuivattuja hedelmiä (esim. rusinoita, luumuja, taateleita)
  • hilloja, soseita
  • mehuja, mehukeittoja
  • huoneenlämmössä säilyvää maitoa ja kasvijuomia
  • kala-, liha- ja papusäilykkeitä
  • pikariisiä, linssejä, pastaa, nuudeleita, pussikeittoja, valmiskastikkeita, kastikejauheita, muusijauhetta, soijarouhetta
  • välipalapatukoita, keksejä, suklaata, sipsejä
  • sokeria, hunajaa
  • öljyä

Jos kotona on lemmikkejä, niin heitäkin varten kannattaa pitää kotivaraa.

Lähteet:

Kotivara | Martat

Kotivara | Pelastustoimi

Kotivara - 72 tuntia