Mitä runoja ja kenen tekemiä nämä ovat: päättyy.. ja ennen kun oli aamunsuu tuo kullan kallis ohi niin viaton kiisken poikanen oli suuren suuri lohi ..ja…

Kysytty

Mitä runoja ja kenen tekemiä nämä ovat: päättyy.. ja ennen kun oli aamunsuu tuo kullan kallis ohi niin viaton kiisken poikanen oli suuren suuri lohi ..ja toisesta katkelma ..se hyttynen hyrisi iloista virttä ja se muurahainen raahasi hirttä

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen runo on Lauri Pohjanpään Kalajuttu. Se on ilmestynyt runoilijan kokoelmassa Sininen hämärä (1933).

Toinen runo on Uuno Kailaan Hyttynen ja muurahainen. Se löytyy mm. seuraavista teoksista:
Kailas, Uuno : Punajuova (1933) s. 92
Eläinrunojen kirja (1997) s. 201
Pieni aarreaitta 3 (1993) s. 233
Rudolf Koivun runokirja (1991) s. 55
Tunteellinen Siili ja muita suomalaisia eläinrunoja (1994) s. 55